قديم 04-03-2010, 11:34 AM
رورة رورة غير متواجد حالياً

رورة is on a distinguished road
افتراضي رد: مغامرات أبو كمال فى الصحارى و الجبال من الكويت لمصر

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الأخ الفاضل ابو كمال انا جديدة با لمنتدى والحقيقة اني سجلت فيه بس عشان الموضوع دة..

انا وزوجي وأطفالي الاثنين (دون سن المدرسة) نقيم بالكويت وزوجي قرر اننا ننزل مصر بر ان شاء الله في منتصف شهر يوليو القادم..

وبالرغم من حماسه الشديد إلا اني متخوفة جدا من موضوع السفر بر، مش عشان حوادث لا قدرالله لأن الأعمار بيد الله والي هيحصل في السيارة هيحصل في الطيارة
بس لأني لسة جاية من العمرة من يومين وكنت مسافرين بر انا و زوجي واطفالي وشفنا بهدلة ما بعدها بهدلة
وخاصة اطفالي الي تعبو مني جامد مع ملاحظة اننا كنا مسافرين بالباص واعدنا عالحدود يوم كامل منتظرين بسبب الزحمة الشديدة

المهم كنت عيزة اعرف تجربة حضرتك في السفر بر مع الزوجة والأطفال وخاصة العودة، لأني دورت كتير في مشاركات حضرتك ومش لئيت اي موضوع عن كدة

وكمان كنت عيزة اعرف الرحلة هتتكلف كام بالظبط

هو زوجي ناوي لسة يشتري سيارة ننزل بيها يا إنفوي يا بليزير مش هيخرج عن السيارتين دول

عيزة اعرف كل كبيرة وصغيرة بخصوص التكاليف.. يعني مثلا المصاريف قبل السفر داخل الكويت، داخل السعودية، داخل الجمارك المصرية، (تذكرة العبارة السريعة للفرد وهل الأطفال اقل من 6 سنين بياخدو عليهم حاجة)

يعني كل قرش بيتصرف في السفر بر

وكمان مدة الرحلة اد ايه.. يعني احنا مثلا من المدينة لحد الكويت اخدت منا الرحلة بدون الوقوف فترة كبيرة في المنافذ السعودية حوالي 12 ساعة

اما واحنا رايحين مكة خدت مننا الرحلة من الكويت لمكة يوم ونصف مع الوقوف في الجمارك يوم بحاله

ممكن حضرتك تفيدني بخصوص الأسئلة دي

انا عرفة ان اسئلتي كتير بس فعلا انا قلقانة جدا من موضوع السفر بر

وعلافكرة، احنا الهدف الأساسي لنزول مصر بالسيارة هو عدم البهدلة بعيالنا فمصر والمواصلات والقرف وحضرتك اكيد عارف

وكمان التكاسي بأت غالية جدا.. يعني لو نزلنا بالسيارة، هل التكلفة هتكون اقل

وهل فعلا هتغنينا عن التعب في المواصلات

وهل تستاهل البهدلة

معلش تقلت عليك وانا اسفة للإطالة