قديم 06-09-2010, 02:08 AM
الصورة الرمزية Horsepower
Horsepower Horsepower غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير إلى الله
التخصص العملى: Projects Controller

Horsepower will become famous soon enough
افتراضي رد: أبسط و أضمن تعديل لزيادة السرعة و التسارع (تخسيس العربية)

الله ينور ,,, موضوع جميل جدا ,,,
عايز أقول حاجة بخصوص تخفيف وزن العربية و تأثيره ,,, تأثيره هايكون ملحوظ على السرعة القصوى بس مش هايكون له تأثير ملحوظ على التسارع لأن التسارع يقاس بعزم الموتور وليس القدرة الحصانية ,,, طبعا تخفيف وزن العربية هايقلل الفاقد في قدرة الموتور,,,
الميزة الأكبر وإللي أنا شخصيا بأيد تخفيف وزن العربية علشان نحصل عليها هي تحسن يكاد يكون مضاعف لأداء الفرامل ,,, لأن بالبلدي القوة المطلوبة لإيقاف عربية وزنها 1200 كج هايكون تأثيرها مضاعف لو العربية وزنها 900 كج بس ,,,
موضوع تأثير تخفيف وزن العربية على الثبات ده مش مطلق ,,, يعني بيختلف على حسب تخفيف وزن إيه في العربية ,,, إللي بيتكلم عليه Injection تخفيف وزن الصاج وهو ده الكلام الصح ,,, مفهوم خاطيء جدا إن كل ما وزن (صاج) العربية زاد كل ما الثبات زاد ده هندسيا خطاء شائع جدا ,,, زيادة ثبات العربية من خلال زيادة الوزن يكون بتركيز الوزن على مركز ثقل العربية و الأقرب ما يكون للأرض وده بيتمثل في وزن الشاسيه والموتور و التعليق والجيربوكس (الإمبريزا مثلا ,,, الموتور البوكسر مكانه في أوطى نقطه ممكنة ودي بيزود ثبات العربية و ميزة أخرى خارج الموضوع هنا و هي ضمان تغطية زيت الموتور لكل أجزاء الموتور مع تواجد العربية على ميول شديدة) ,,, (مثال ثاني سيارات الجر الخلفي زي ال BMW مجموعة نقل الحركة من الموتور للعجل الخلفي وزنها حوالي 80 كج و مكانها على نفس مستوى الشاسيه تقريبا و طوليه وده سر ثبات العربيات دي).
الفرق بين عربية وزن الصاج بتاعها ثقيل و عربية وزن الصاج بتاعها خفيف ده بالضبط زي واحد بودي بيلد و الثاني مصارع روماني ,,, صحيح البودي بيلد عضلاته أقوى و أضخم و أثقل و لكن مشكلتها إنها مغطية الجسم كله وده ممكن يعمل أكثر من نقطة تمركز ثقل على الجسم الواحد.
آسف للإطالة.

(Anyone can drive a fast car, few can drive a car fast)
Ahmad Sami