قديم 05-09-2010, 05:53 PM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أبسط و أضمن تعديل لزيادة السرعة و التسارع (تخسيس العربية)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة shadyzzzero مشاهدة المشاركة

معلومات غلط - وماتزعلش - انا قلت كده عشان احذر الناس
هو فعلا لو قللت وزن العربية هتبقا اسرع بكتير بس هتبقا ماشيا على الهوا ومش هتبقا ثابتة خالص
لو وزن عربيتك 600 كيلو هتلاقي العربية تكسر ال240 لاكن لو انت ماشي بيها على 160 واتوبيس عدا من جمبك
هتلاقي العربية بتعوم ومش هتقدر تسيطر عليها.
انا معاية فيرنا ووزنها فوق 1000 كيلو و بتعدي ال200 لاكن ممن بعد ماتعدي 140 بجنوط سبور مبتبقاش ثابته

ده بيعتمد على تعريف حضرتك للثبات, أنا تعريفى للثبات هو أنك تبقى ماشى على سرعة عالية وتقدر تاخد مناورات بالعربية من غير ماتحس بأنعدام فى التحكم فى العربية, ولو العربية خفيفة ومتهبطة وعفشتها سبور وخفيفة جدا هتبقى ثابتة جدا على الطريق, وده اللى أنتهى ليه نقاشى أنا وميدو باشا.

وفيه معلومة تانية لسه فاكرها, فى العربيات بالذات مش مهم الوزن قد ما مهم بعد العربية عن الأرض, لو أنا عندى مقطورة وزنها 5 طن, دى عالية عن الأرض جدا, وده بيؤدى لعدم ثباتها على السرعات العالية وأن أصغر خطأ فى سواقتها يتحول لكارثة, ده طبعا بالأضافة لعوامل أخرى.

وبالتالى لو أنا عندى عربية خفيفة جداومتهبطة صح, مستحيل تتقلب الا بحركة غبية أوى من السواق(وبرضه مش هتتقلب, والدريفتينج بيعتمد على أفقاد العربية ثباتها على سرعة قد تكون عالية, ولازم العربية تكون قريبة جدا من الأرض علشان متتقلبش), لأن كل ما مركز ثقل العربية قرب من الأرض كل ما العربية زاد ثباتها.

وحضرتك أتكلمت على الثبات فى عربية عادية غير متعدلة بأى طريق, ده غير أنها واقفة أو حتى وهى بتتحرك, وأكيد لو وزنها خفيف و مقطورة عدت من جنبها هتهزها, وده على فكرة راجع لعوامل تانية وهو المساعدين والعفشة اللينة, اللى بيسمحوا للطاقة أنها تتنقل من خلال العربية كلها الى السوست وبعدين من السوست للعربية تانى, وده بيسبب الأحساس بأضطرابات الهواء بغباء, وبرضه بعد العربية عن الأرض اللى بيخلى الهواء يمر بسرعة من تحتيها وفوقيها, ووزنها, بس الوزن مش عامل مهم زى العوامل التانية الا لو أنت عايز ثبات على حساب السرعة والتحكم فى العربية, ساعتها بتزود الوزن.

وأساسا التعديلات ديه فى الوزن EXTREME ومحدش يقدر يعملها هنا كلها غير لما يكون بيصنع عربية سباق وساعتها أكيد هيغير العفشة بعفشة أنشف وبالتالى هيزود ثبات العربية ويقربها من الأرض.

وزى ما أنتهينا فى المناقشة السابقة, الوزن عامل من عوامل الثبات, لكن بيأثر على التوجيه والتسارع بالسالب (مع الدوران بيخلى العربية تخرج عن مسارها), لكن الثبات بيأثر فيه أكثر شكل العربية وعفشتها ناشفة ولا ناعمة وقربها من الأرض.

وأسف على ردى الطويل والدوامة اللى عملتها, ويمكن فعلا الموضوع كان محتاج شرح أكبر عن العوامل المؤثرة فى الثبات, بس كان هيدخل فى دوامة كبيرة قوى.
ومستنى رد حضرتك.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.