قديم 10-08-2010, 02:41 PM
عبدالله منصور عبدالله منصور غير متواجد حالياً

عبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to beholdعبدالله منصور is a splendid one to behold
افتراضي رد: لأول مرة فى مصر : خليها تصدى وموديلها يعدى .. حملة تخفيض اسعار السيارات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mahmfakl_2000 مشاهدة المشاركة

ياريت
هذا موضوع جمبل جدا
وياربت تكون على كل شئ يرفعو سعره
كل شئ
مش السيارات بس

ولاكن دى ثقافه شعب الحاجه اللى تغلا يجرو عليها واحب ان افكركم بموضوع حديد التسليح
ولا نسيتم
والله انا اعرف ناس اشترت الحديد بسعر 8000جنيه ولسه مرمى فى الشارع لحد دلوقتى
على البركة كسبنا عضو جديد فى الحملة بتاعنا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wael_khaled مشاهدة المشاركة

موضوع جميل
بس انا اشتريت خلاص بس اوعدكم انى احاول انشر الفكره معاكم ما هو حتى لو سعر عربيتى اللى اشتريتها نزل ما انا لما اغيرها بعد كده ها ادفع فرق اقل ممكن اجي واحده تانيه لمراتى مثلا تبقى ارخص لو نزل سعرها صيانتها وقطع غيرها ها تنزل بالتبعيه

خليها تصدى وموديلها يعدى

بالتوفيق ان شاء الله
معاك حق هتنزل الاسعار ادى العربية دى لزوجة حضرتك او على الاقل هتجيب لها واحدة بسعر حلو اوى والاهم نشر الفكرة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فادى مشاهدة المشاركة

أيا كان المسئول,
فان اسعار السيارات فى مصر مبالغ فيها,
من المهازل و المضحكات المبكيات أن السيارة عمرها الافتراضى (كما يقدره صناع السيارات انفسهم) هو 6 سنين او 100 الف كيلو!
بعد ذلك تتحول الى سيارة قديمة لا يمكن توقع اعطالها و لا تصبح أمنة.
و لكن رغم ذلك فهناك انظمة للتقسيط فى مصر تمتد الى 5 سنوات! سلعة عمرها 6 سنوات بنقسطها على 5 سنوات و ساعات بتوصل ل6 و 7 سنوات.
السيارة بطبيعتها سلعة غير معمرة, بل هى اقصر عمرا من الثلاجة و الغسالة و حتى التليفون المحمول و الحاسوب, لأنها تتعرض لعوامل البرى و التأكل و الصدمات بشكل كبير.
فكيف نشترى سلعة غير معمرة بثمن شقة 3 اوض فى منطقة متوسطة!
الضمان يختلف عن العمر الافتراضى للسيارة

فى سيارات بقالها اقل من سنة وبتخرب من سوء الاستعمال

وفى سيارات موديلات التسعينات ماشاء الله عليها