قديم 30-03-2010, 03:49 PM
mu_viper mu_viper غير متواجد حالياً

mu_viper will become famous soon enough
افتراضي رد: دعوه لملاك السيراتو الخليجي - راسلو شركة كيا

يا جماعة انا ليا حكاية كدا ف الموضوع دا
انا كان معايا عربية فورد ف الكويت وحصل مشكلة بيني و بين الوكيل و دا ممكن احكيهولكو بالتفصيل بعدين
المهم
روحت داخل علي موقع فورد دوت كوم و بعتلهم شكوي كذا كذا كذا
عايز اقولكم انا بعت الميل دا الساعة 7 بالليل .. لقيت تاني يوم الساعة 10 كدا رد من المدير الاقليمي بتاع الشرق الاوسط المكتب بتاعو في دبي .. المهم قالي احنا اسفين اوي علي المشكلة دي و دي مش سياسة فورد مع العملاء خالص و طلب مني 3 طلبات
1- رقم الشاسيه بتاع العربية
2- العربية ماشية قد ايه دلوقتي
3- طريقة اتصال مباشرة معاك
المهم شكرتو و بعتلو التلت حاجات دول
عايز اقولوكو ان تاني يوم مدير التسويق بتاع الوكيل بنفسو كان بيتصل بيا و بيغرقتني بالاعتذارات و كان مصمم يرفد الناس اللي اتعاملو معايا بس انا طبعا رفضت عشان ماتسببش ف قطع عيش حد .. وعايز اقولوكو ان المشكلة اتحلت بدون ما ادفع اي فلوس بس ...... ابعت ايميل تاني للراجل اللي رد عليا اقولو ان انا خلاص مش زعلان و ان المشكلة اتحلت و كدا
وفعلا بعتلو و روحت سألتو سؤال كدا بالمرة
لو اشتريت عربية فورد فوكاس من الكويت و نزلتها مصر هل يبقي الضمان و الصيانة بتوعها ساريين في مصر
رد عليا ب اختصار
ان العربية اللي انت شاريها شايلة علامة فورد مش شايلة علامة اي توكيل تاني ف الدنيا .. و فورد بتختار وكلائها اللي يريحو العملا بتوعها مش اللي بيضايقوهم .. و الوكيل هوه مجرد وسيط محلي بينك و بين فورد العالمية

الحكاية دي تاكلوكو مجموعة حاجات
1- ان انت لو اشتكيت للشركة الام ممكن يوصل الموضوع لانهم يسحبو الوكالة منو لو عملاء الماركة مش راضيين عن الوكيل
2- ان انت لازم تطالب بحقك للنهاية و ماتسكوتش لان المشكلة فينا ك مصريين اننا مش بنطالب ب حقوقنا .. دا انتو عارفين ان الضمان بتاع كيا ف اي حتة ف العالم 7 سنين .. و هيونداي 10 سنين علي فكرة
3- ان الشركة الام نفسها هيه اللي بتدي الضمان و هيه اللي بتبقي حاسبة التكاليف بتاعتو و هيه بثمن العربية .. مش الوكيل هوه اللي بيحدد قيمة الضمان كام من تمن العربية .. ف بالتالي سواء انت دفعت تمن العربية للشركة الام ف الكويت و لا ف مصر ولا ف اي حتة يبقي من حقك ان اي عيوب صناعة تظهر تتصلح (لانك دافع تمنها) و الشركة الام بقي هيه تتصرف مع الوكيل ف موضوع التكلفة .. لكن سواء هنا او الكويت او امريكا .. الشركة الام هيه اللي بتدي الضمتن ( لأن هيه اللي مصنعة) و هيه اللي بتسعر العربية و هيه اللي بتتحمل الرسوم لو حاجة جوة الضمان ( واسالو اللي شغالين ف التوكيلات)
تحياتي,,,
محمد اسماعيل