قديم 27-01-2010, 09:29 PM
MaXx MaXx غير متواجد حالياً

MaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond reputeMaXx has a reputation beyond repute
افتراضي رد: التقسيط ,,, و الحرام و الحلال موضوع عايز تتكلموا معايا فيه ...

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hisham853 مشاهدة المشاركة

انا مش معاك و انا رايي في الموضوع ده استفتي قلبك و لو افتوك و انا بصراحة مش مطمن لموضوع تقسيط العربيات ده لان الفوايد باي شكل و اي صورة اعتقد انها ربا و المفتي يقول اللي هو عاوزه .
اه انا عارف ان العربيات دلوقتي من اساسيات الحياه مش منظرة و لا شكل اجتماعي و ده طبعا نظرا لطبيعة المواصلات العامة الغير ادمية و علشان تقعد تجمع ثمن عربية كاش هتقعد طول عمرك تحوش(وده بسبب الجمارك طبعا) او تشتري عربية مستعملة و في الحالة دي هتتعلم الادب من اول و جديد بسبب جهل و غش الصنايعية و بتوع قطع الغيار .
و مع ذلك برضه اعتقد انه حرام .حرام لما ادفع في عربية تمنها بره مصر60 الف مثلا الالنترا 106 الف و كمان بالفوايد توصل الي حوالي 150 الف جنية بفوايدها و اعتقد انك لو متأكد من رايك مكنتش سألت و علي العموم هذا رايي الشخصي و شكرا ليكم
متشكر لردك و رأيك ,, ما انا علشان مش متأكد بسأل ,,,

و لسه برضو حدش قالي ان مفيش فرق بين اللي بياخد قرض علشان يشتري اصل ,,, و اللي بياخد قرض علشان يعلاج نفسه او يبني بيت بدل اللي وقع ...

انا حاسس ان في فرق كبير اوي بين واحد مضطر و مسئلة ما يقدرش يعيش بدونها ,,, و واحد تاني رايح يشتري شقة تمليك و هو مفيش معاه فلوسها اصلا ,,, و واحد تاني عايز يشتري عربية و مش معاه فلوسها ,,,

عارف طبعا موضوع الجمارك و مش بس كده المستعمل و النصب اللي فيه ,,, الدنيا عمرها ما كانت مكان سهل ,,,

بس برضو ما انت مش مضطر ,,, في مواصلات و لو كانت غير ادمية ,,, ما هو علي الكل ... و هو ده حال بلدنا ,,, و لازم نستحمله ,,, و مش هتموت ,,, ولا مش هتوصل ,,,

....................

مش عارف ,,,

مش قادر احس ان الاتنين زي بعض ,,, اللي بيسد حاجة اساسية ,,, و اللي عايز يزود اصوله او يستثمر !

هي نفس الفكرة برضو بتقولي انا هنا ,,, فكرة اني ما استغلتش حاجة الرجال و انه لازم يستلف مني علشان يقدر يعيش ... هو استفاد مني و استثمر ,,,

يعني لو واحد جاب شقة من واحد و قله هدفعلك تمنها اقساط ( بدون فوائد ) دفع اقساط سنةو باعها بعدها و سدد الباقي اللي عليه دفعه واحدة ولا حتي كملها كأنها اقساط ,,, او باعها و خلي اللي بعده يكمل الاقساط و يبقي كسب علي حساب الراجل اللي قسطله ,,

,,,,

بعيد بقي عن الموضوع ده ,,, طيب ما كده كل الناس اللي حاطه فلوسها في البنوك حرام !!!

و الحكومة بتاخد ضرائب من الكابريهات و بتدفع منها مرتبات للناس ,,,,,,,

,,,

طيب اسيب البلد ؟ و اروح فين ؟ ما كله كده !

توهتوني بصراحة

,,,

اللي وصلتله بقي ,,,

لو انا فكرتي صح ,,, ما علينا

لو التانية بقي اللي كله بيقول عليها و ده الغالب لان اغلب الناس بتقول كده ( و لو اني برضو مش اقتنعت و عايز اعد مع حد يفهمني بس يلا مش مشكلة دلوقتي مش وقتها )

يبقي انا مع الناس اللي بتقول ان زيادة سعر البيع عند البيع بالتقسيط يبقي ربا ... علشان ده في نظرى تحايل ,,,

متشكر ليكم يا جماعة جدا ,,, و هبقي ادور علي الموضوع مع اكتر عدد من الشيوخ بس المشكلة ان مش عارف ليه اغلبهم مش بيتناقش !

متشكر مرة تانية علي اهتمامكم

السيارة التي قيل انها قادمة ,,, لن تأتي ,,, ptmnlo123per111
[/CENTER]