قديم 27-01-2010, 07:40 PM
hisham853 hisham853 غير متواجد حالياً

hisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud ofhisham853 has much to be proud of
افتراضي رد: التقسيط ,,, و الحرام و الحلال موضوع عايز تتكلموا معايا فيه ...

انا مش معاك و انا رايي في الموضوع ده استفتي قلبك و لو افتوك و انا بصراحة مش مطمن لموضوع تقسيط العربيات ده لان الفوايد باي شكل و اي صورة اعتقد انها ربا و المفتي يقول اللي هو عاوزه .
اه انا عارف ان العربيات دلوقتي من اساسيات الحياه مش منظرة و لا شكل اجتماعي و ده طبعا نظرا لطبيعة المواصلات العامة الغير ادمية و علشان تقعد تجمع ثمن عربية كاش هتقعد طول عمرك تحوش(وده بسبب الجمارك طبعا) او تشتري عربية مستعملة و في الحالة دي هتتعلم الادب من اول و جديد بسبب جهل و غش الصنايعية و بتوع قطع الغيار .
و مع ذلك برضه اعتقد انه حرام .حرام لما ادفع في عربية تمنها بره مصر60 الف مثلا الالنترا 106 الف و كمان بالفوايد توصل الي حوالي 150 الف جنية بفوايدها و اعتقد انك لو متأكد من رايك مكنتش سألت و علي العموم هذا رايي الشخصي و شكرا ليكم