قديم 30-01-2012, 05:54 PM
mando_car mando_car غير متواجد حالياً

mando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud ofmando_car has much to be proud of
افتراضي رد: عاوز اعرف مشروع الميكروباص من الالف الى الياء من فضلكم

..
صاحب الموضوع ..

انا كنت صاحب تاكسي واشتغلت علية لفترة 3 سنين .. واقدر اقلك اني مجال التاكسي مفهوش اي حاجة من الكلام الفاضي دة لا لازم تكون بلطجي ولا لازم تكون صايع . انت نازل تاكل عيش هتمشي بالعربية هيوقفك زبون يقلك المكان الفلاني وعدادك شغال وانا كنت شغال علي ابيض واسود يعني مكنش فية عداد وكان المشوار الصغير هوة عارف طريقو والمشوار البعييد بنتفق علية واحنا واقفين .. وكل شغلانة وليها مشاكلها وقرفها . ودية مشاكلها لو جبت التاكسي وشغلتو لسواقين لو انت مش معاهم هيخربو التاكسي لو انت معاهم وردية هتركب كل يوم وهتعرف اية المشاكل فالتاكسي ألي بتحصل
وافضلك لو جبتو وركبتو لوحدك او لسواق امين جدا جدا انتا تعرفو .
مشاكل التاكسي كسائق .
لو انت سواق محترم وبتقف فالمكان الصح وماشي صح ورخصتك سليمة مفيش مشاكل مع حكومة خالص . لكن وارد هتلاقي مشاكل مع زباين ومتسبش حقك لو الزبون عمل عبيط . انا حصل معايا مواقف كتير جدا منها زبون سبني وطلع يجري !
وزبون سكران وحالتو بالبلة ومش عارف يروح فين . يعني كلو وارد ودلوقتي كمان لازم تحط عينك وسط راسك عشان البهدلة ألي فالبلد . يعني اي مشاوير بعيدة فكك منها لو قالك هديك 100 جنية في مشوار ميستهلش 20 جنية
مفيش حد بيسافر بتاكسي ميعرفوش حاجات كدا لو نويت هقلك عليها ولازم تحفظها وتعمل بيها .
مشروع مجدي لكن الايام السودة دية البلد كلها متنيلة بستين نيلة وكل شارع فية مسيرة ومظاهرة ومحن وكلام فاضي المشوار الي تعملو في ساعة ياخد ساعتين وتلاتة والوردية بتشفط ..
عشان تجيب عربية زيرو من المعارض دلوقتي بقت غالية وبنت كلب تدفع 50 الف وتقسط 1750 جنية كل شهر ل 60 شهر . وال 60 دول سحلة بجد . وكل سنة فحص وتجديد مش زي الملاكي كل 3 سنين . والغاز هتجيبو قسط هتركبو ببلاش وكل شهر هتدفع 275 جنية . وركب الامبوبة الصغيرة عشان حمل عالعربية وهتمشيك حوالي 120 كيلو . ولو فكرت تجيبها من البنك فدلوقتي البنوك قافلة وفيها مشاكل كتير. بس هيا جامدة . ولو فكرت تجيب مستعمل فممكن تجيب بيضة مثلا تدفع 70 الف وتكمل انتا القسط . وفي لقط بتبان قدامك كدا بس تكون جاهز وصبور .. في تاكسي شاهين 2008 كان معروض ب 67 الف كاش .
....
موضوع المكروباص بقا . لو بتفكر تشتغل خط داخلي ابعد عن الزيرو خالص . لو بتفكر تشتغل بية سفر وشركات يلزمك حتة زيرو .
لو عايز تشتغل في موقف عادي جدا بس لازم يكون ليك معرفة وكل موقف لية واحد ماسكو ودايرو والي بيسير عليهم هيسير عليك . دية المواقف الشرعية .
المواقف الي بيعملوها السواقين مع بعضيهم بقا بلاش تقف فيها لانهم فعلا مش تمام ومش هيدخلوك ألا لو فية مصلحة منك فالليلة دية . لو انت ساكن جمب دائري اشتغل علي الدائري هتعمل احلي شغل وعلي الرااايق .
من موقف العاشر لكتوبر . يعني الخط كلوو . او من العاشر للهرم وهتشتغل تحمل وتنزل . او من اكتوبر لمدينة نصر . والفردة هنا هتعملك 40 جنية في كل واحدة في دول عالاقل .
او ممكن تجيب مكروباص وتشتغل بية في محطة تلفزيون او شركة سياحة بس هنا لازم تجيب التيوتا . وهياخدوة منك ب 5 : 6 الاف فالشهر وعليهم كل حاجة تخصة . وليك انت كمان بدل سفر مش عارف اية . والقصة دية . وتشهيص نفسك كدا في الصيف تعمل رحلات سفر مرسي مطروح ولا اسكندرية كدا يعني .. ودية مفيهاش تعب بتاعت الشركة زي المواقف
او بقا تدوس فالتقيل وتشتغل سفر . ودية لازم تكون عارف شيخ موقف عشان يدخلك فيها . ولازم تدفع لية وبياخد منك فالاول كرسيين فالفردة .

اتمنا اكون وضحتلك واي شىء راسلني عالخاص .

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 20-02-2012 الساعة 05:00 PM