قديم 29-11-2012, 11:23 AM
الأصولي الأصولي غير متواجد حالياً

الأصولي is on a distinguished road
افتراضي رد: مشكلة في الفيات سيينا 2000 1400 ارجو المساعدة

أنا معايا سينا 2003 كانت زي الفل لسه شاريها من 3شهور وعملت حادثة المهم صلحتها وبعدين كانت بتدخن وما بتسحبش وبتقطع غيرت حساس بيقول بنزين اتعدلت شويةبس مهما ادوس بنزين ما بتزيدش عن 100 كيلو وبتاكل بنزين كتير (الطبيعي قبل الحادثة 10 لتر كل 100 - 140 كيلو على السرعة العالية في طريق مصر اسكندرية الزراعي) اصبحت تحرق بدل 10 لتر 20 - 25 لتر في نفس المسافة وأخيرا بقت تنتش ولازم ادوس بنزين كتير وامشي على الغيار فترة كبيرة عشان انقل لغيره ولو هديت شوية لازم انزل للأول أو التاني المهم رحت لميكانيكي مش مهندس بس شاطر قال التنتيش من البوجيه والدخان وعدم السحب لأن المهندس بتاع الكمبيوتر اللي غير الحساس كان بدل الخراطيم في الموتور والحمد لله ظبطلي كل حاجة والدخنة راحت ورجعت تسحب تاني وما تقطعش شوف الموضوع ده ممكن يكون السبب بتكون حاجة تافهة وتوقف حالنا.
بس بعد ما بامشي بيها دلوقتى أكتر من 100 كيلو وبسرعة من 90 - 100 بحس برعشة في العربية لما السرعة توصل 80 أو اكتر مش عارف من ايه واشمعنى بعد ما امشى المسافة دي كلها ليه مش من الاول انا عندي جنط نت الحادسة حرفة معوج مطبق يهني ممكن يكون هو السبب وعندي طرمبة الباور بايظه على ما غيرت علبة الدريكسيون كانت باظت ممكن تكون هي السبب مش عارف لو حد عنده فكره يقولى وجزاكم الله خيرا.