قديم 01-05-2013, 03:46 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن العربيات المعاقيين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sicobiso مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا امي كانت اشترت عربية اوكتافيا 2002 من حوالي سنتين لخالي ب 52000 الف
فاكانت هي بقي عايزة تشتري عربية تانية ليها هي فكنت سمعت ان الحظر بيتفك عن العربية بعد 3 سنين الكلام ده صح ول لا
و لو فعلا الحظر هايتفك ينفع اشتري عربية تانية جديدة
انا عايز اعرف التفاصيل كلها
للعلم ** العربية جيبنها من حوالي سنتين و كام شهر

فعايز اعرف التفاصيل علشان اشتري واحدة جديدة تانية ؟؟؟؟

مدة فك الحظر بتكون 3 سنوات ولكن هتدفع مبلغ حوالى 10 الاف جنية علشان هتفك الحظر قبل مرور الخمس سنوات التى ينص عليها القانون. لو انتظرت سنتين لحد ما يمر 5 سنوات فإنك هتفك الحظر بدون دفع فلوس للحكومة...

لو محتاج عربية ضرورى يبقى تروح تفك الحظر فى القاهرة وتحضر ال 10 الاف جنية. لازم يكون العربية موجودة معاك وانت بتفك الحظر. وتجيب شهادة بيانات من المرور للعربيةـ وطبعا تجيب الافراج الجمركى اللى اخدته من الجمرك وقت الشراء...

بعد فك الحظر تقدر تقدم على سيارة ثانية بالكشف فى المجالس الطبية والمرور بكل المراحل التى حدثت فى السيارة الاولى، ويكون معاك قرار فك الحظر.....