الموضوع: الى محبى إبيزا
قديم 27-05-2009, 07:14 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الى محبى إبيزا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ironheart مشاهدة المشاركة

محمد ابيزا طول عمرك نجم وشكرا ليك
بس انا ليا استفسار
1-احسن موديل فى الابيزا سنة كام ولية القديم احسن من الجديد
2-وهل كل الميكانيكيا بيفهمو فيها ولا ليها ميكانيكى مخصوص فى الابيزا (اصل انا لقيت ناس كتير بتحزر انك تكشف على العربية كويس جدا عشان الشباب بتقرص على العربية دى)
3-وموديل 94 اكيد كاربيراتير مش انجكشن ودة هيستهلك بنزين شوية
4-والتكييف عامل اية فى الزحمة
5-والقى العربية دى فين بتتباع مستعملة
شكرا ليكم

احسن موديل من ناحية الاعتمادية 94 و عموما القديم اجود من الجديد مش معني كده ان الجديد وحش بالعكس ممتاز بس القديم ليه طعم تاني حتي لو كان تكنولوجيا اقل و دي امزجه يعني

يعني انا لو خيروني تركب ابيزا 94 1600 ولا 2008 1600 هركب 94

مش كل الميكانيكيه بيفهموا فيها بس ال 94 مش لغز عموما و سهلة في التصليح بس في ناس كتير بتفهم فيها عندك مثلا لو العفشه من احسن الناس في العفشه اللي عمره ما خيب معايا في حاجة (مصطفي الباشا) في البحر الاعظم و مش في 94 بس وديتله 2001 قبل كده و ظبطها برضه

الميكانيكه عندك محمد سمير في جسر السويس عندك ماستر فولكس (متروحلهمش) التوكيل طبعا اساتذه بس حراقين ده طبعا علي سبيل المثال لا الحصر

94 كربراتير اه و الكربراتير عموما بيستحمل الشد و القرص و الحرق اكتر من الانجكشن يعني يوم ما يبوظ الكربراتير و انا بقول يوم ما يبوظ انا بقالي سنين بفحت في العربية دي من ساعة ما اتعلمت السواقه و قبلها عربية بقالها 15 سنة بتشتغل ماشية كيلوات بالعبيط و الكربراتير ده محدش لمسه و يوم ما يبوظ 300 جنيه اجيبلك غيره انما الانجكشن اولا متقدرش تنزل عن بنزين 92 دي حاجة الانجكشن لسعته جامده يعني كنترول انجكشن بس في ال 2001 ب 570 جنيه حساس الهوا لوحده ب 800 جنيه
حساس بوابة الانجكشن ب 400 جنيه استيراد وحدة الحقن كلها عاملة 3000 جنيه

الحاجات دش مش بتبوظ بسرعة ولا حاجة بالعكس معمرة جدا بس انا شخصيا بفضل الكربراتير عن الانجكشن لاني واجهت مشاكل في عربية والدي مرسيدس 280 و قديمة موديل 1984 بس انجكشن شوية بنزين مخلوط بميه دخلوا التانك بهدلوا العربية و بوظوا طرمبه البنزين الكهربا و كانت ليلة انما الابيزا حصلت فيها مرة كده علي الطريق الزراعي ادي تنضيفه كربراتير بالاسبراي و غير فلتر و عيش حياتك ولا الهوا

غير كده طبعا الكربراتير استهلاكه اعلي من الانجكشن بس في بنزين مازال موجود اسمه (80) و ده الابيزا بتاخده و مبتقولش لا

عربيتي مفهاش تكييف بصراحة بس الاقاويل متضاربه بصراحة انا جربت العربية دي بتكييف و كانت خالفه تقسيمه اساسا و مع ذلك محستش ان التكييف خانقها اوي ولا حاجة بالعكس كان تبريد ممتاز و العربية جميلة و في ناس التكييف خنقها زي مثلا في الجولف 2 ال 1300 و عموما لو اشتريتها مكيفة خير و بركه مشتريتهاش مكيفة تكييفها بيتكلف في حدود 2500 استيراد الاصلي

عندك سوق الجمعة اعلانات الجرايد و مجلة عربيتي بيبقي فيها اعلانات بيع لكل الماركات و انا لو لقيت حاجة هكتبلك في الموضوع هنا و ربنا يوفقك ان شاء الله و اي سؤال متترددش انك تسأل

IBIZA