قديم 23-11-2013, 03:16 PM
emasry266 emasry266 غير متواجد حالياً

emasry266 is on a distinguished road
افتراضي رد: افيدونى لو سمحتوا ضرورى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

بص العربيات دى ازواق
فى ناس بتميل للعربيات العريقة زى المرسيدس والبى ام والاوبل والفرنساوى
وفى ناس بتميل للحديث (كورى - صينى )
الفكرة هنا فى اية
اكيد فى الفلوس
اى واحد فينا عاوز يركب عربية اوروبي موديل حديث وبكدة يبقى اخد كل حاجة ......الموديل الحديث + المتانة والقوة والعراقة والبرند نيم
طب اللى فلوسة مش مكملة وعاوز يركب عربية محترمة بيتجهه نحية العربيات العريقة لكن موديل قديم وبيتعايش مع الاعطال وبيصرف فلوس صيانة كتير فى مقابل انة راكب حاجة محترمة
وفى ناس تتجه نجية الموديل وبيغمض عينة عن بلد المنشا وبكدة هو مش بيصرف صيانة كتير او خالص وبيقول اهى عربية مادية الغرض وبتروح وتيجى ومش تعبانى فى حاجة ودى بتاخد اربع افراد وبتمشى 100كم والتانية بتاخد 4 افراد وبتمشى مية والاتنين بيوصلو

فبترجع لنفسية المشترى وهو عاوز اية
ادامك 3 اختيارات هانستستنى الاول منهم ( عربية عريقة + موديل حديث) بسبب الفلوس
ويبقى ادامك اختيارين
عربية موديل حديث كورى او صينى
او عربية موديل قديم بس ماركة
من واقع اللى الواحد بيشوفة اقدر اؤلك طبق المثل اللى بيقول "قرد بيتنطط ولا اسد عجوز"

خليك فى الكورى وانا شايف ان انسب اختيار بفلوسك هى نوبيرا 2 هاتيجى موديل 2005 او 2006 مثلا وفبريكة برة وجوة اهى واخدة من الاوبل شوية وعربية حمالة اسية وقطع غيارها رخيصة جداااااااا
انما هانروح لموديل قديم هاتطلب منك صيانة كتير بالاضافة الى الصيانة اللى اتعملت فيها قبل كدة فى السنين السابقة مع المالك القديم وبكدة يبقى انت راكب عربية هجينة وراكب ليها قطع غيار هى معظمها صينى بس الشكل بتاع العربية يابانى او اوروبي
وبينى وبينك الدنيا بقت مشاغلها كتير والواحد عاوز يجيب عربية تخدمة وتكون شغالة عندة مش هو اللى شغال عندها وبيجرى عليها
دة راى
انا شاكر ليك ردك عليا بس هل لانسر 99 مش هتكون افضل من النوبيرا 2 وخصوصا ان النوبيرا بيقولوا العفشة دائما مشكلة من مشاكلها اللى مبتخلص وشكرا ليك