قديم 28-04-2010, 10:08 AM
الصورة الرمزية ameer900000
ameer900000 ameer900000 غير متواجد حالياً

ameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant futureameer900000 has a brilliant future
افتراضي رد: كل ما تريد معرفتة عن زجاج السيارة ( اهداء لأاحلي منتدي )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alyroxy مشاهدة المشاركة

شكرا على مجهودك العظيم و الذى لا يقدر بتمن .
ممكن اعرف اة الفرق بين علامة E6 و E1 اللى مكتوبين على الزجاج

اهلا بيك و شكرا جزيلا علي كلماتك الرائعة

أخجلتم تواضعنا

و بعدين اية الاسئلة القوية دي انت عايز تعرف اسرار الصناعة و لا اية

هههههههههههه

علي العموم شوف يا سيدي

بالنسبة للفرق بين E1 و E6 و غيرهم يكون كالاتي

الدول الاوروبية مفيش عندهم الفهلوة بتاعتنا في مصر و العرب و كمان مفيش عندهم كل واحد يمشي بدماغة او يحط اكواد من نفسة

المواصفة الاوروبية تفرض علي الجميع اتباع ما فيها حيث تقوم بوضع كود لكل قطعة زجاج لجميع انواع السيارات في العالم و بكل موديلاتها أيضا

حيث يكون مثلا الزجاج الامامي BMW 518 يكون لة كود خاص و لا يتم تكرارة نهائيا و هذا الكود يكون في المواصفة مكتوب امامة نوع السيارة و موديلها و مقاس الزجاج طولا و عرضا و كل البيانات المطلوبة

ويلتزم جميع مصنعي الزجاج في اوروبا بوضع هذا الكود علي الزجاج الذي يتم تصنيعة

كما ان شركات السيارات او مراكز الخدمة عندما تطلب هذا الزجاج من الشركات تقول لهم نريد 100 قطعة من الزجاج الذي كودة ( .............. ) و يكتب الكود فقط

و من الكود تعرف الشركة نوع و موديل و مقاس و مواصفات الزجاج المطلوب بكل سهولة

و زيادة في النظام قاموا بترقيم المصانع في اوروبا أيضا حيث يأخذ مصنع بلجيكا مثلا الكود E1 و مصنع فرنسا الكود E2 و مصنع ايطاليا الكود E3 و E4 و هكذا علي سبيل المثال

أما لدينا في مصر فمن يدعي انة يستخدم الاسم العلمي عند شراء الزجاج تجدة يقول لك عايز عربية مرسيدس S200 مو 85 و دة ممكن يربك التجار كمان و ميعرفوش طلبك

هما عايزينك تقول ليهم عايز عربية شبح أو بودرة أو تمساحة أو خنزيرة أو ......... الخ

و ممكن واحد يقولك عايز زجاج سيارة ملاكي حمراء بس عايز الاصلي مش التقليد و يكون درجة اولي مش فرز تاني !!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟

هو دة الفرق يا ريس

و لكن لالتزامنا في شركة جريش بمعايير دولية محددة و تعاملنا مع شركات الزجاج العالمية نتبع الترقيم و التكويد الدولي وفقا للمواصفات العالمية

يارب أكون افدتك

شكرا جزيلا

برجاء قبول تحيتي

التعديل الأخير تم بواسطة ameer900000 ; 28-04-2010 الساعة 10:16 AM