قديم 13-04-2015, 02:42 AM
عطية فيكتور عطية فيكتور غير متواجد حالياً

عطية فيكتور is on a distinguished road
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة السيد محمود مصطفي مشاهدة المشاركة

السلام عليكم انا معروض عليا اشتريت والحمد لله بيجو 405 موديل 94 موتور 1600 دواخل فابريكا سنتر وزجاج كهرباء امامي بس ومتغيرلها موتور استيراد ومحتاجة مصاريف تتراوح ما بين 2000الي 3000 جنيها زي التابلو ه جلدة مفقفأ وجلب وبليض للمقصات الامامية واولسيه زيت وخرطومين بتوع زيت الباور وقفل للشنطة الخارجية مع توصيل خراطيم التكييف الموجودة اصلا وبعض السمكرة الخارجية واخذتها ب 27000 والميكانيكي حمض نفسي منها وشيلني منها خالص ارجو الافادة هل ممكن ان اقتنيها ولا احاول ابيعها؟؟؟؟ بس ارجو سرعة الرد خلال دقائق
اولا: اسف على التدخل... انا عارف انك مستني الرد من م. هيثم ... بس انا حسيت اني ممكن افيد فى الموضوع دة (بعد اذن م.هيثم)

ثانيا: 1- لازم تعرف انك اشتريت العربية ال 405 دى لية؟
هل علشان سعرها كان مناسب ولا انت بتحب الموديل دة؟
2- كل شركة سيارات فى العالم مشهورة بحاجة معينة و هو سر نجاحها. لو اتخلت عنة معناة انها بتتخلى عن هويتها.
يعنى مثلا.... العربيات الكورى كانت مميزاتها انها رخيصة,موفرة فى البنزين,اى ميكانيكى يشتغل فيها علشان كدة سعرها ماسك فى السوق لكن موش بتعمر مع الاستخدام التقيل.
اليابانى ,نفس مواصفات الكورى بس مريحة و بتعمر و تكنولوجية قليلية بس معمرة و مريحة و سعرها ماسك فى السوق, يعنى مابتخسرش فى الببيع.

لكن الاوروبى مختلف تماما
البيجو شركة ليها تاريخ و ثانى اكبر مجموعة فى اوروبا.
عربياتها معمرة,مريحة,واسعةو تكنولجيتها عالية, بس اعادة سعر بيعها دايما قليلة كتير.
علشان كدة الصنايعية موش بيحبو يشتغلوا فيها كتجارة و كمان اصلاح.

ال405 عربية واسعة,مريحة,عالية,عفشة موش زى الكورى نهائى... يعنى فى المطبات على الطريق مريحة.... قطع غيارها موجودة الرخيص و الغالى... و دايما الاصلى غالى و ثمنة فية يعنى بيعمر لفترات ماتشوفهاش مع الكورى.
لكن موش موفرة فى البنزين, يعنى يوم ماتوفر تعمل 200,220ك فى الصفيحة.
ماتورها موش ناعمو بس معمر (لاحظ ان الكورى مايعديش 200,0000ك من غير ماتعمر غير البيجو.

كل حاجة و ثمنها. عاوز راحة و اناقة .... بيجو بس تمنها عدم توفير ,قطع غيار غالية و صيانة غالية بس بتعيش, و اعادة بيع بطئ.
عاوز توفير و بيع سريع ,يبقى الكورى و سعرة مابيساويش الى بيدهولك (رايي الشخصى) ,
او يابانى (التويوتا) بس السعر غالى.

شوف انت احتياجك اية و ماتسمعش كلام صنايعية.
قطع غيارها موجودة فى بلبيس و السلام بالهبل و اسعار كويسة و كمان فى الحرفيين بس اسعارها عالية شوية. و بالنسبة للجديد عندك اماكن كتير .. ش دمشق,ش لازوغلى,توكيلات بيجو , . بس قرر الاول.

نهائى: انا عندى ثلاث فقرات فى ظهرى تعبانين شوية, مااستريحتش غير فى البيجو و خصوصا ال405 و 406