قديم 06-10-2011, 12:44 PM
الصورة الرمزية dr_eslam_66
dr_eslam_66 dr_eslam_66 غير متواجد حالياً
من انا؟: أنا شاب ولاكن عمري ألف عام أخرس وقلبي مليان كلام
التخصص العملى: مهندس مدني
هواياتي: --------

dr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond reputedr_eslam_66 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: لحد إمتى هنفضل ساكتين.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ismael82 مشاهدة المشاركة

الموضوع طلع كبير ومعقد ومليان كلاكيع

انا شوفت فيلم وثائقى عن مدينة " مومباي الهنديه" وشوفت شكل القاهرة هيبئ ازاى لو اسطتاع كل قادر شراء سيارة جديدة .
الشوارع هتتحول لمواقف للسيارات .

يعنى عشان الجمارك تتلغى والعربيات ترخص
محتاجين قوانين مرور سارمة
وشبكة نقل عام وطرق وكبارى جديدة لتجنب التكدس

دة غير انا احنا محتاجين نخرج برة القاهرة للمدن الجديدة عشان نعوض الزيادة الرهيبة فى عدد السيارات

يعنى من الاخر فى حجات كتير لازم تتم قبل ما عدد السيارات يزيد
ومشاريع تتنفد فى سنين

تفتكرو احنا محتاجين كام مليار عشان نلغى الجمارك ونعمل زى مومباى
ياباشا مين قال أني لما انجح في الحلم الجميل الي عايشين فيه من ايام مصنع النصر للسيارات بتصنيع سيارة مصرية جيدة الكفاأة ومنخفضة التكاليف هل الشوارع ساعتها هتستحمل الإقبال المنتظر عليها بردو.
كمان إحنا بنتناقش إيه الافضل هل اوجه الجمارك فعلا لصناعة وطنية بحرمة من الاجراءات الصارمة تلزم المستثمر بالصناعة ولا اخفض الجمارك بس واحتفظ بشيء من الحلم للأجيال القادمة عسى ان ينجحوا هم فيما فشلنا به.
ولا ألغيتا خالص وتوفر بيئة تنافسية صحيحة وسوق مفتوح وفيه نماذج اقتصادية كتير في العالم زي كدة ماعندهمشي جمارك ونقدر نتناقش فيهم مع بعض