قديم 06-06-2012, 02:28 PM
الصورة الرمزية borio1704
borio1704 borio1704 غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات، أحب اليابانية، الكورية، ولا أفضل الأوروبية
التخصص العملى: استشاري نظم جودة
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

borio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond reputeborio1704 has a reputation beyond repute
نقاش رد: عايز تشتري عربية ومحتار؟؟؟؟ تعالى أقوللك إزاي تختار

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mffg مشاهدة المشاركة

تسلم ايدك موضوع متعوب عليه و مكتوب بصورة منظمة و شاملة كل النواحى اللى بتشغل بال اى مشترى شكرا ليك و انا استفدت من كلامك و اخذت نسخة على الوورد و احتفظت فيها لارسالها لاصحابى للاستفادة و الدراسة قبل شراء اى سيارة و لكن ارجع و اقولك مفيش عربية فيها كل اللى الواحد بيحلم بيه حتى لو معاه مبلغ كبير و ممكن يشترى عربية غالية برضوا مش هيكون فيها كل اللى بيحلم بيه لازم تكون فيه حاجة يضحي بيها مقابل حاجة مفيش عربية كاملة حتى السيارات الفارهة جدا - و كمان هتلاقى اذواق الناس تختلف - يعنى ممكن واحد يحب سيارة و يشوفها احلى سيارة و غيره يذم و يسب فيها - و لكن هناك قاعدة عريضة من الصفات المشتركة عند معظم الناس هى التى تجعل فئة كبيرة من الناس تشترى نوع معين من السيارات و تنتشر فى الشوارع زى الارز و التصبح سيارة من السيارات الشعبية - شكرا لمجهودك

أشكرك على ردك... وأنا معاك إن مسألة الأذواق دي مالهاش قواعد... وكمان مسألة الاعتقادات الشخصية في ماركات معينة

أنا مثلا ما بحبش العربيات الأوروبية بشكل عام... وعندي أسبابي اللي ممكن أقنعك بيها.. إنما لو عايز تختار مش حفرض عليك رأيي.

أنا غرضي بس من الموضوع إننا نحاول المقارنة والاختيار على أساس موضوعي ومنطقي ... مش مجرد فلوس... لإني بصراحة بلاقي ناس بتقارن عربيات لا يمكن تتقارن مع بعض

تخيل لما تلاقي ناس بتقارن العربيات دي مثلا:
  • مقارنة دايهاتسو تريوس مع شيفروليه كروز
  • مقارنة كيــا ســول مع لانسر شارك
  • مقارنة هيونداي إيلانترا مع نيسان قشقاي
  • مقارنة كيا كارينز مع هيونداي أكسنت

إزاي أقارن العربيات دي مع بعض وهم أصلا في فئات مختلفة واستخداماتهم مختلفة والناس اللي المفروض تركبها مش زي بعض!!!!!!!!!!!!!!

من وجهة نظري ... انتشار عربية بعينها في مصر مالوش ارتباط بكون العربية دي كويسة ولا لأ... هي أساسا مسألة اقتصادية وضعف فهم من الناس بشكل عام.

سامحني... احنا في مصر فعلا لسه ما عندناش ثقافة كافية في العربيات... وبنعتمد على آراء غيرنا بدون تفكير ... يعني مثلا مجرد إن حد يطلع إشاعة على عربية إنها وحشة في حاجة معينة (ثبات مثلا) تلاقي الإشاعة انتشرت بشكل رهيب والعربية بقت سمعتها زي الزفت... مع إن اللي قرر ما يشتريش العربية بسبب الإشاعة دي هو نفسه ما يعرفش يعني إيه العيب ده ولا تفرق معاه أساسا.... والعكس صحيح ... يعني اللي اشترى العربية بسبب إشاعة في صالح العربية ما يعرفش المميزات ولا تفرق معاه برضو.

ولا حضرتك رأيك إيه؟؟؟

...