قديم 15-07-2009, 08:16 PM
الصورة الرمزية vortec
vortec vortec غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد عصام
التخصص العملى: طالب في هندسة مدني
هواياتي: الهندسة - السفر - المحركات

vortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond reputevortec has a reputation beyond repute
رد: اختبار قيادة : تويوتا كورولا 2008 المزودة بعلبة التروس الذكية

والله يا أخ فادي كلامك كويس جدا, في حكاية انك بتسوق كويس دي حاجة أنا متأكد منها طبعا بس موضوع التعود علي تكنولوجيا جديدة دي حاجة غير لابد منها انت اتكلمت عن الأوبل والبي ام ودي حاجة كويسة جدا ,أنا والدي معاه bmw 528i 2007 وأختي معاها opel astra GTC 2008 اشتريناها في نفس الوقت مع سيارتي وأنا بأكدلك ان البي ام والأوبل أوتوماتيك بيور بس مع امكانية التحكم في زمن الغيار مش أكتر فمش هتحس بفرق كبير بينهم وبين العربيات الأوتوماتيك العادية وهم فعلا عربيات سلسة جدا في القيادة بل ان قيادتها أسهل بكتيييييييير من الكورولا وده بسبب ان الكورولا مانيوال ,وبالنسبة للكتالوج بتاع الفتيس اللي نازل مع الكورولااللي اتكلمت عليه أبل كدة ان شاء الله أول ما أوصل مصرقريبا جدا هسحبه اسكانر وأبعته لحضرتك ممكن يوضحلك الفكرة أكتر وأنا بأكدلك ان العربية جيدة جدا وما فيهاش أي مشاكل أنا كان معايا أبلها ميتسوبيشي لانسر كريستالة وكانت عربية كويسة جدابل ممتازة بس برده مش أحسن من الكورولا في جودة التصنيع ولا في الأداء ’ وبالنسبة للاعلانات اللي حضرتك بتتكلم عليها بالنسبة للجير الأوتوماتيك والمانيوال اللي تويوتا بتعلن عنهم واللي حضرتك بترجع السبب في كدة لفشل الفتيس الجديد , أنا كنت من أوائل الناس اللي حجزت واستلمت العربية الكورولا الفل أبشن mmt في مصروكانت أياميها ما بتجيش غير بالحجز والاستلام كان بعد 4 شهور لأن كل العربيات اللي موجودة في التوكيل كورولا جنوب أفريقي عادية منهم أوتوماتيك ومنهم مانيوال يعني مش لسة المانيوال ولا الأوتوماتيك حاجة جديدة في الكورولا الجديدة زي ما حضرتك بتأول, وعشان حضرتك تتأكد أكتر الكورولا الجنوب الأفريقي بتنزل في التوكيل بأربع موديلات هختصرهم لحضرتك بأسعارهم في التوكيل مع أبرز الكماليات:
1-g67 ذات الفتيس mmt (زينون- سي دي تشالنجر 6 اسطوانات-تكييف تتش-سمارت كي-أبواب تتش - 9ايرباج-سينسور مطر -سينسور خلفي باضافة650ج علي تمن العربية-عدادات تيبترون-التحكم في اغلاق الوسائد الهوائية-....) السعر159.900ج

2-g66 ذات الفتيس mmt (سي دي تشالنجر6 اسطوانات-تكييف تتش -9ايرباج مع التحكم في الاغلاق-عدادات عادية )السعر 140.000ج

3-g65 ذات الفتيس الأوتوماتيك (نفس كماليات ال g66) السعر 132.500ج

4-g64 ذات الفتيس المانيوال (الكماليات اختيارية) السعر 125.000ج

وحضرتك ممكن انك تتأكد من الكلام ده بزيارة أقرب مزع معتمد لتويوتا ايجيبت أو انك تتصل برقم 16550 واستفسر عن أي حاجة تخطر علي بالك واتأكد من الأسعار.

بالنسبة لموضوع عيوب الجير سدأني لو حسيت ان الجير بتاع العربية فيه أي مشكلة أنا هخلص منها بأسرع وقت ممكن لأن العربية عادت حاجة حيوية جدا بالنسبة ليا لكن اسمع مني لأني ما أتوقعش حد اشتري كورولا mmt وبهدلها في مصر كلها أدي لأني في اليوم الواحد بمشي بيها حوالي 200كم يوميا من الاسماعيلية للزقازيق رايح جاي وده اختبار مش هين فبالتأكيد لو كان فيها أي مشكلة كانت هتبان لأني كمان مفتري في السواقة شوية وبجري بيها كتييييييير مش هضحك عليك وأخدعك وألك ان العربية كويسة ساعتها هاجي أأول للناس العربية دي زبالة وأوعوا حد يشتريها ’ لكن أنا بالي سنة كاملة راكبها وان شاء الله كمان سنتين هبيعها وأشتري عربية تانية وبصراحة أن لو جددت هجيب كورولا برده . وأخيرا يا أخ فادي خد معلوماتك من شخص صادق ومجرب ماتاخدهاش من واحد قرأ مقالة في النت ومشي يحكيها للناس.....

ENG.Mohamed Essam

لاتجعل امالك أرض يداس عليها بل اجعلها سماء يتمني الجميع الوصول اليها
ptmnlo123per122
ربما الماء يروب ،
ربما الزيت يذوب،
ربما يحمل ماء في ثقوب ،
ربما الزاني يتوب ،
ربما تطلع شمس الضحى من صوب الغروب ،
ربما يبرأ شيطان ، فيعفو عنه غفار الذنوب،
إنما لايبرأ الحكام في كل بلاد العرب من ذنب الشعوب