قديم 19-05-2012, 06:27 AM
الصورة الرمزية سلامة البدري
سلامة البدري سلامة البدري غير متواجد حالياً
من انا؟: بحاول...يمكن .....ليه لا ؟
التخصص العملى: البحث عن الذات
هواياتي: العصاميه

سلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to allسلامة البدري is a name known to all
افتراضي استفسار عن الشراء من معرض ورقم غلط في الرخصه (ساعدو مبتدئ حايص ولايص )

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا دفعت عربون في عربيه دبابه سيفروليه مستعمله موديل 2006 اشتريتها من معرض
ودي اول عربيه اشتريها في حياتي وخبرتي قليله جدا في المجال ده بالاضافة اني مبعرفش اسوق اصلا
واعتمدت علي ميكانيكي معرفه واحد صاحبي هواللي اشتراه ونظرا لقله خبرتي وظروف سفر طارئه اعتمدت علي صاحبي ده في عمل الاجرات واالي حصل كالاتي

انا اشترتها بعقد ابتدائي مطبوع ودفعت العربون وخدت العربيه ورخصتها البلاستيك وراح صاحبي المرور تاني يوم وعمل مطابق بصمة للعربيه واكتشف ان في رقم غلط في الرخصه مختلف عن الرقم المطبوع علي الشاسيه رقم زيرو في الشاسية مكتوبه رقفم اتنين في الرخصه
وبعد كده بعتنا المطابقه للمعرض ومعاها الرخصه وبلغنا صاحب المعرض ان في رقم غلط

بعدها بيوم اتصلنا بيه قال انه راح مرور العربيه وهو في محافظة تانيه فقلنا انه عمل فاتورة بيع من المعرض لي مباشر ومعتمده وانه سحب شهاده مخالفات وانه عمل شهاده بيانات للعربيه كمبيوتر بس الرقم طلع فيها غلط برضو وانه سحب صحيفه لعربيه ((طبع ا انا مش فاهم يعني ايه صحيفه اصلا )) وهيعمل تصحيح ولازلنا منتظرين

عاوز افهم هل هناك خطورة وهل انا اتعرضت لجريمه نصب وهل ممكن اتعرض لمشاكل عند النرخيص
وممكن اعرف ايه الورق اللي اخده من الراجل واتاكد اذاي من صحته قبل ما ادفع باقي العربون:bb127bc6eab060e3e 23 واخد العربيه
مع العلم ان الميكانيكي الله يسامحه يبدو انه باعني للمعرض لان عرفت ان السعر الي انا اشتريت بيه غالي علي حاله العربيه بالاضافة اني لما خدتها لبتاع العفشه اكتشفت ان فيها مشاكل جامده هتكلف كتير يعني الخسارة بقت كبيره هبقي اعرضها في القسم المناسب معلش استحملوني اخوكم دايخ من المفاجئات
كمان هو قالي اني مش هاضطر اروح الشهر العقاري وهرخص في المرور علي طول لان ده شراء من معرض هل الكلام ده صح ولا لا ؟؟؟؟

انا