قديم 08-01-2013, 10:35 PM
الصورة الرمزية حمدي 84
حمدي 84 حمدي 84 غير متواجد حالياً

حمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the roughحمدي 84 is a jewel in the rough
افتراضي رد: معرفة اي حاجه عن تركيب السيراميك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة momen_bondok مشاهدة المشاركة

السلام عليكم يا أستاذ حمدى
جزاك الله خيرا على هذا الموضوع الذى نفتقد مثلة دائما

كان عندى سؤال لحضرتك
انا حضرتك دلوقتي هركب سيراميك الشقة هى على المحارة فالمهم عندى ردش ناعم كثير فلما جة الكهربائى قال لي الأفضل تكون على الخرسانة وتجيب رمل علشان تركيب السيراميك وواحد تانى قال لي إنى كدة هحتاج رملة كثيرة جدا لان الارض نازلة حوالى 20 سم فقالو لي أخلي الردش الناعم واجيب فوقة رمل علشان ما اتكلفش كثير
فإية الصح إنى اخلى الشقة على الخرسانة واجيب رمل ولا اخلي الردش الناعم واكمل علية برمل علشان التكلفة ؟؟
وبارك الله فيك
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته وخيرا جزاك الله الصح من وجة نظري انك تخلي الردش وتجيب عليه رمل لا نه هيوفر عليك اجرة تنزيله وهيوفر عليك رمل وليس له اي ضرر يذكر هو ممكن لو عالي يضايق الصنايعي شويه لكن الافضل انك تسيبه وانا اشتغلت عليه كثير ولم اري له عيب ولا احد اشتكي منه بل اكثر من ذلك اني في بعض الاحيان اشتغل بالمونه بدون هز الرمل ويكون فيها بعض الردش والبعض انكر علي ذلك وقال ان البلاطه متكونش مكبوسه كويس وغير مستريحه وكانت اجابتي ان الردش في المونه مثل الظلط في الخرسانه يعطيها قوه وصلابه وطبعا انا بعمل كدي لاني بكون عارف وضع البلاطه كويس لو احسست انها غير منضبطه باقوم بشيل الردش من تحتها وهذا لا يكون الا اذا كان الردش كبير الحجم نسبيا وفيك بارك الله واعتذر عن التاخير في الرد لظروف العمل

واخر دعوانا بتوفيق ربنا ان الحمد لله الذي وحده علا