قديم 22-05-2011, 01:05 AM
ahmed abdelaziz ahmed abdelaziz غير متواجد حالياً

ahmed abdelaziz has a spectacular aura aboutahmed abdelaziz has a spectacular aura about
حصرى تجربتى لعمل صيانه شامله للسيفيا وآخر أسعار قطع الغيار

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته رجالة منتدى مصر موتورز .
بصراحه يا جماعه أنا كتبت الموضوع دة بالذات لأنى فعلاَ أتعلمت كتير من مواضيع الزملاء فى المنتدى ... فقررت إنى أنقل تجربتى علشان الكل يستفيد منها .
إلى كل السيفياويه ...

من البدايه .. قررت إنى أعمل صيانه شامله للسيفيا علشان أريح دماغى بدل ما كل شويه أعمل حاجه .. وبينى وبنكم لما بتعمل كل حاجه بجد بتحس بفرق شاسع وكأنك معاك عربيه لسه زيرو ..

المهم رحت الصبح للميكانيكى على الساعه 11 صباحا وقولتلوا قولى بقى يا عم الحاجات الى لازم نعملها وكانت كالتالى ...

1- تغيير مساعدين أمامى وخلفى .
2- تغيير مقصات أمامى .
3- تغيير سير الكاتينه وسير الباور وسير الدينامو .
4- تغيير فلتر البنزين وفلتر الهواء .
5- تغيير طقم بوجيهات .
6-تغيير طقم بارات داخلى وخارجى .
7- تغيير جوان غطا التكيهات .
8-تغيير بلى شداد الكاتينه .
9- تغيير البطاحات.
10- وأخيرا ظبط زوايا عجل .

وإليكم يا رجاله أسعار كل حاجه ودى أنا جبتها من شارع دمشق من عند الجندى .
وهى كالتالى .

1- طقم مساعدين أصلى 500 جنيه.
2- مقص أمامى 190 جنيه .
3- طقم بارات داخلى 80 جنيه .
4- طقم بارات خارجى 90 جنيه .
5- سير كاتينه 75 جنيه .
6- سير باور 25 جنيه .
7- سير دينامو 25 جنيه .
8- طقم بوجيهات عدد 4 بوجيه 45 جنيه .
9- بلى شداد كاتينه 130 جنيه .
10- جوان غطا تكيهات 95 جنيه .
11- فلتر هواء 25 جنيه .
12- فلتر بنزين 65 جنيه .
13- طقم بطاحات 210 جنيه ( نادر وجودهم جدا وتعبت على ما جبتهم)

بعد ما رحت للميكانيكى الساعه 11 صباحاً ... رجعتلوا تانى على الساعه 2 ظهرا بعد ما جبت الحاجة يعنى قعدت 3 ساعات وده لأنى دخت على البطاحات لأنها نادرة جداً لفيت عليها كتير بس الحمد لله فى الأخر لقتها لأن كل الشغل كان هيقف بسببها لأنوا مكنش ينفع يغير مساعدين من غيرها .

المهم هو بدأ طبعاً بالمقسات الأمامى ثم المساعدين وبعد كدة فك الموتور وغير جوان غطا التكيهات .. وبعدين غير سير الكاتينه سير الباور والدينامو ... وبعد كدة دخل فى فلتر البنزين والهواء ... وبعد كدة ظبط الفرامل والزيت الباكم وبقيه الزيوت ...

وفى الأخر والحمد لله بعد يوم ملىء بالعناء بجد لأننا خلصنا الساعه 3 صباحاً .. طلع معايا علشان نجرب العربيه ..

والحمد لله كلوا تمام ..وحسيت بفرق كبير جداً فى سحب العربيه وفى أستهلاكها للبنزين .. قل طبعاً .. وصوت العربيه بقى أنعم ...

فى النهايه سألتوا السؤال المرتقب .. عايز كام يا عم الحاج ....قالى ...
.
.
.
.
.
350 جنيه علشان خاطرك وأنت راضى الصبيان بتوع الورشه
المهم بصراحه مردتش أتكلم معاه لأنوا بجد تعب وأحنا أتأخرنا اليوم دة جامد وأنا كنت مصمم ما أمشيش من الورشه الا لما يخلصلى ل حاجه..

ودى كانت تجربتى وأتمنا من الإداره التثبيت لأن فيها آخر أسعار قطع الغيار بعد الثوره ..
وأى سؤال أنا فى الخدمه ...

إن الخيل إذا شارفت نهاية المضمار بذلت قصارى جهدها .. لتفوز بالسباق ..
فلا تكن الخيل أفطن منك .. !
فإنما الأعمال بالخواتيم