الموضوع: الغاز الطبيعي
قديم 22-02-2013, 11:28 PM
الصورة الرمزية احمد سويلم
احمد سويلم احمد سويلم غير متواجد حالياً

احمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond reputeاحمد سويلم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الغاز الطبيعي

انا اشتريت السياره فيرنا فى 9-2009 وحولت غاز بعد شرائها باسبوعين تقريبا
ولكن بعد كداعرفت انه كان غلط التحويل السريع وكنت لازم انتظر شوى عشان البساتم والشمايز والبى يلات والسبايك والهلايل تتكربن !!

المهم العربيه ديه حولتها أجره وكنت بشتغل متوسط 12 ساعه يوميا ع الاقل وكان اجمالى تكلفه سير السياره ع الغاز يوميا متوسط 10 جنيه يعنى تفويله ونص
لان التفويله تسواى تقريبا 6 جنيه حسب عدد الامتار وقوه الضغط ف البنزينه

ملحوظه : كنت تعرضت لحادث بسيط ف شنطه السياره ومنعا للقلق شيت الاسطوانه عشان خفت من شراره او شىء وانا عند السمكرى

والعربيه اتصلحت عند السمكرى ونزلت اشتغل قبل تركيب الاسطوانه وكان شغلى هو 12 ساعه ايضا لقيت نفسى فى اخر اليوم بحد بنزين 92 ب45 جنيه

فطبعا وقتها عرفت ان بيوفر جدا مايعادل 30 جنيه ف اليوم
وانا كان متوسط عدد الكيلوات اللى بعملها يوميا هى 250-300 كيلو تقريبا

بالنسبه للاداء
1- أداء العربيه ع الغاز نسبيا أقل من ادائها ع البنزين ودا لان حرق الغاز أقل شوى من حرق البنزين .. وبالتالى سحب العربيه ع الغاز بيكون أقل من سحبها ع الببزين
ودا جوا البلد عادى ورجلك بتاخد عليه واساسا لو سواقتك هاديه مش هتاخد بالك من الفرق

2- حرق الغاز ف الزيت نضيف جدا جدا بمعنى انك لو بتغير زيت عربيتك ع 5000 كيلو ..مع الغاز هاتغير الزيت ع 7000 كيلو وهو نازل كمان هتلاقيه نضيف

3- حجم اسطوانه الغاز ليس بالقليل اذ انها تشغل أكثر من 1/3 مساحه الشنطه تقريبا ووزنها 70 كيلو او 75 كيلو اى انك ممكن تعتبر انها فرد راكب معاك ف العربيه

4- عند تركيب مجموعه الغاز بيركب معاها مفتاح ب3 تكات
التكه الاولى : تدوير بنزين والاستمرار ع البنزين
التكه التانيه : تدوير بنزين وتحويلها غاز عن طريق الدوس بقدمك ع اكسلاتير البنزين
التكه التالته : تدوير غاز والاستمرار ع الغاز والغاء اتحويل عن طريق قدمك

بعض الملاحظات
1-اذا كنت لاتسير كيلوات كثيره فأعتقد انك ليس بحاجه الى التحويل الى غاز

2-يجب التدوير والمشى لمده ربع ساعه ع البنزين يوميا كل صباح ويستحسن كل اسبوع تمشى يوم كامل بنزين عن طريق مفتاح التكه الاولى

3- اذا حاولت تدويرها ع الغاز ف الشتاء عن طريق مفتاح التكه التالته فلن تدور السياره من الاساس وذلك لان الغاز يكون ف حاله تجمد

4- كنت اذهب من محافظه الاسماعيليه الى محافظه القاهره بما يعادل 8 جنيه تقريبا رايح جاى لانه ف الطوالى استهلاك الغاز يكون بسيط

يارب أكون أفادتك ولو فى اى استفسار تانى انا تحت أمرك لان انا اصلا برد جزء بسيط من الدور الكبير اللى حضرتك عامله ف المنتدى

أعتذر عن خطأ غير مقصود منى فى حق محمد تونسى

التعديل الأخير تم بواسطة احمد سويلم ; 22-02-2013 الساعة 11:34 PM