قديم 03-05-2010, 11:38 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: الخطوة الثانية: سيارة الشركة وحادث (أدخلوا وانظروا للصور واحكموا من المخطئ)

اولا باشكرك يا استاذ احمد على الرسم التوضيحى المبهر
ثانيا انا صوت فى الرابط ل ( مناصفة او بنسبة )
ثالثا رايى بناءا على شرح حضرتك :
  • طبعا العربية الحمراء غلطانة بنسبة كبيرة جدا و دى حاجة تقديرية ( يعنى انا متفق مع dego story )
  • زى ما قال 75 % خطأ على الاحمر
  • طب ليه الاصفر غلطه اقل ( برضه لنفس الاسباب الى قالها dego story )
  • لان المفروض ان يبقى سايب مسافة امان تسمحلوا باتوقف تماما لاى موقف طارىء
  • بس ظروف عشوائية تخطيط الشوارع الى ادى الى تربية الشعب على ثقافة قيادة عشوائية ادت الى طريقة السواقة لكل المصريين حتى للى عايز يسيب مسافة امان غصب عنه حيكره نفسة من الزمامير و الترعيش و حيتطر يهدى كل شوية علشان عربيات تانية حتدخل فى مسافة الامان فحيتطر يعمل واحدة جديدة و هكذا لغاية لما يرجع مطرح ما طلع ( يعن لو كان طالع من عند البيت حيرجعلو تانى ) و على فكرة انا باحاول اسيب مسافة امان بس صعب جدا و حتى الى فاكر انه سيابها فهى برضه لسة شوية
  • و زى ما قال dego مكنش ينفع المناورة و انا لو مكانه مكنتش حناور ( مفيش فرصة تبص فى مرايات و متضمنش تعمل كارثة اكبر )
  • و برضه طالما علامات الزحف 10 متر يبقى كان بينهم على الاقل ( تقديريا ) 10 + 10 كانت الحمراء غير مرئية + 10 ( لو كان رد فعله طبيعى ) عقبال ما العين شافت صورة العربية الحمراء متوقفه و بعدين المخ ترجم الصورة و فهم انها مصيبة و بعدين المخ خد القرار و بعدين ادى الامر للرجل و بعدين الرجل اترفعت من على البنزين و اتحركت المسافة للفرامل و بعدين الرجل داست فرامل = يعنى على الاقل كانوا 30 متر
  • و طالما العربية زحفت يعنى الفرامل بالوضع ده مش حتجيب النتيجة المرجوة - عكس ال ABS - ( العربية بتتزحلق يعنى محافظة على سرعتها او بتهدى بس مش زى لو العجل متزحلقش ) غير ان العربية فى الوضع ده مش حتستجيب لاى محاولة للمناورة ( بفرض انه كان فعلا حاول يحود )
فانا راى و الله اعلم و يسامحنى ( لو انا غلطان ) ان الاحمر غلطان بنسبة لا تقل عن 75 و الاصفر لا تزيد عن 25
و بما ان المرور خد قراره ان الاصفر غلطان كلية فيبقى الشركة تشيل مع الموظف بالنسب دى

التعديل الأخير تم بواسطة احمد على 1999 ; 03-05-2010 الساعة 11:44 AM