قديم 03-12-2010, 11:11 AM
tech_lover tech_lover غير متواجد حالياً
من انا؟: م/ماجد مصطفى
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر

tech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura abouttech_lover has a spectacular aura about
افتراضي رد: أخيرا جبت Proton Gen.2 2010

حبيت أدي الناس برده فكرة عن إستهلاك البنزين بعد ما عملت صيانة الـ 1000 كم و بقيت أشغل التكييف لما الجو بيبقى حر الظهر.

أنا مليت بنزين (92) من محطة إمارات مصر اللي في الصحراوي و عملت 124.5 كم و بعدين مليت من محطة موبيل اللي جنب بيتي 10.5 لتر. تقريبا 80% من الطريق كنت مشغل التكييف. و الطريق كان شوية على المحور و شوية علي دائري المعادي و حبتين وقوف و مشي بطيء جدا في المهندسين و كوبري 6 أكتوبر و صلاح سالم و 8-9 مرات kick down على الدائري و المحور عشان التجاوز و تفادي العربيات اللي بتقف مرة واحدة بدون مقدمات . الـ RPM معظم الوقت مابيعديش 3000-3200 ما عدا طبعا في الـ kick down.
لو قسمنا الـ 10.5علي الـ 124.5 و ضربنا الناتج في 100 تبقى النتيجة 8.43 لتر/100 كم. ده متوسط إستهلاك لسيناريو استخدام أعتقد إنه مشابه تقريبا لإستخدام ناس كتيرعشان بس الناس ماتقولش الـ GEN.2 وحش إستهلاك بنزين و الكلام ده.
على فكرة الإستهلاك ده تقريبا نفس استهلاك Hyundai Elantra 1.6 في نفس الظروف علما بأن العربيتين نفس الوزن تقريبا +/- 10 كجم.