قديم 18-09-2015, 05:40 PM
Hazem Elsayed Hazem Elsayed غير متواجد حالياً

Hazem Elsayed is on a distinguished road
استفسار محتاج الخبراء في عربيه ستروين

السلام عليكم
دا اول موضوع ليا في المنتدي
و عايز اقولكم اني اتبهدلت في سوق السيارات لاني عايز اشتري عربيه محترمه قطع غيارها متوسطة السعر او غاليه بس بتعيش و تبقاش عربيه صغيرة و تكون ثابته علي الطريق متكونش بتحرق بنزين عشان انتو فهمين سعر البنزين كمان سنه مش عارفين حيكون بكام
اللي واجهته التالي
1- عدم منطقيه اسعار العربيات المستعمله علي الانترنت
بمعني ان لو واحد اتجن في دماغه و قال حبيع عربيتي ب 40 عشان واحد عرضها 38 و انا حالتي احسن تلاقي يجي بعد منه واحد من وجهت نظره انه عربيته احسن يبيع ب42 و هكذا بدون النظر لسعر السوق و الحاله دي في الستروين اكسارا اللى كانت 2002 ب37 من تلات شهور و انهاردة الناس بتبيع موديلات 2000 ب45 اللف

2- عدم امانه اللي بيبعو العربيات
يعني يقولك عربيه فبريكه و هو قصده انها مخبوطه بس مرضاش يصلحها عشان ميبقاش اترشت طيب و ايه يعني ماهي مخبوطه او مثلا التابلوه مكسر و كرسي السواق قاعدته مكسور و يقولك مرضتش اغيرهم عشان مبيبقاش عندي حاجة مش فبريكه

3- عدم وجود مراجع و ضوابط صريحة للحكم علي السيارات
يعني مثلا حبيت اجيب سي ثري ستروين قريت علي النت تناقض غريب في توافر قطع الغيار
حبيت اجيب اكسارا 2 2002 كله خوفني من توافر الفوانيس و الاكصدامات
حبيت اجيب اكسارا بيكاسو 2002 ( تحفه ) لقيت تناقض في توافر الفوانيس و دواخل العربيه و الحجات دي

اعمل ايه يا جماعه
انصحوني
انا قدامي تلت عربيات
1- اكسارا وان 2001 ماشيه 148 حالتها محترمه التابلوه بس مكسور من عند فتحه التكيف و كرسي السواق بايظ دراعه و البوهيه بتاعه الشنطه مقشرة بيتكلم في 38500
2- اكسارا 2 2002 ماشيه 245 حاله الماتور ممتاز بس العافشه فها صوت و خبطات في الخارج و الفرش مبهدل شويه التكيف مش شغال شرخ في الزجاج بيتكلم في 33000
3- اكسارا بيكاسو 2002 خربيش في الخارج فانوس ورا و قدام يمين مكسور الشبكه اللي قدام اللي عليها اللوجو مكسورة الفرش متبهدل ماشيه 120 الف بيتكلم في 45
4- ستروين c3 كتير قوي في السوق و خوفوني من توافر قطع الغيار استيراد و ان جديدة غاليه و مثلا الاسكاترا ب15000 جديدة ( ياترى هل في منها مستعمل ) سعر العربيه متوسط 38000

افتوني و يا ريت بذكر الاسباب التاليه
1- ثبات العربيه
2- توافر قطع الغيار
3- اعتماديه قطع الغيار و عمرها
4- متعه القيادة ( للعلم انا مش سواق شاطر لاني دي اول عربيه ليا )

مستني رٍئي اصحاب الخبرة و افيدوني افادكم الله