قديم 09-11-2011, 12:11 AM
Dr. msa Dr. msa غير متواجد حالياً

Dr. msa is on a distinguished road
افتراضي فى حاجة مهمة جدااااااااااااااااااااا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

سيدى الفاضل انا عندى تعليق من وجهه نظرى هو مهم على كلام حضرتك فى النقطه اللى قلت فيها (لاتبع ما ليس عندك)الكلام ده حقيقى وفعلا وجهه نظر زميلنا اللى بيقول ان المعرض اشبه بجراج كلام منطقى جدا
انت بتشرتى بالتقسيط من البنك والبنك بيبيعلك ما عنده لانه بيشترى العربيه ويبيعهالك باعهالك كاش باعهالك تقسيط هو حر
انا معتقدش انى لو اشتريت عربيه وبعتها لاى حد سواء كاش او قسط هتبقى حرام (انى اكون تاجر ده مش حرام)(او زى ما كان فيه نظام زمان هو الدلاله اللى بتشترى الحاجه وتبيعها للناس بالقسط وتاخد هامش ربح) معتقدش ان ده حرام لانى ببعيع حاجه بتاعتى (العربيه البنك بيشتريها وبتبقى بتاعته بس طبعا مفيش بنك هيحطلك العربيه فى مقره لازم تاخدها من المعرض)وبالمنظر ده احنا ممكن نعتبر ان المعرض ده مجرد معرض وانى مبتعاملش معاه فى اى حاجه لان كل تعاملى مع البنك انا ممكن كمان اروح عللى طول للبنك واطلب انى اقسط عربيه معينه بنظام معين وهما يتصرفوا بقى ويجيبولى معرض اخد من عنده العربيه بس لكن انا لا هدخل المعرض ولا هعرفهم ولا ليا بيهم اى علاقه غير انى باخد منهم العربيه بس يعنى المعرض اشبه بالامانات اللى بتبقى فى اى مكان مش اكتر من مكان البنك حاطط عنده العربيه
دى وجهه نظرى وارجو ان محدش يتضايق منها

لازم البنك يكون مالك السيارة بالفعل وقبل تحرير العقد يعنى مينفعش تمضى فى البنك على قرض شراء سيارة وهى لسه فى المعرض وكمان ميكنش ملزم شراء السيارة دى ليك ( يعنى لوانت مشترتهاش اى حد تانى ممكن يشتريها قسط او كاش وبكده تكون العربية فعلا ملك البنك مش المعرض ) وميكنش فيه غرامة تأخير
واظن ان مفيش بنك ممكن يعمل حاجة ذى كده
وبعدين يا أخى اشترى عربية بسيطة على أد فلوسك وربنا هايباركلك فيها لقول الرسول صلى الله عليه وسلم ( من ترك شيئاً لله عوضه الله خيراً منه ) فيما معناه
وجزاكم الله خيراً