قديم 20-07-2009, 03:26 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حمى الكيا سيراتو الجديدة

موضوع جميل اشكرك عليه
من وجهه نظري الخاصه
الناس هنا في مصر ليها مفهوم غريب من ناحيه العربيات
اول حاجه لو شكل العربيه عجبهم يبقي خلاص العربيه دي حتنجح حتي لو فيها ايه.
و سيبك بقي من فكره ياباني و كوري و الكلام دا مش بيأثر مع المصريين زي الاول خلاص.
لو تفتكروا اواخر التسعينات لما تويوتا نزلت الكورولا العيون محدش اشتراها و سمعه الجيل القديم
احتفظ بيها الجيل القديم بس و اللانسر باعت حلو اوي اياميها علشان شكلها كان افضل
و فضلت الكورولا ال 95 لحد انهارده تتباع اغلي من ال 98 رغم ان ال98 افضل في الثبات و الاعتماديه.

و حنروح بعيد ليه ما دا حصل مع الكورولا ال 2007
باعت مبيعات مهوله و وصلت لفتره بقت عامله زي المخدرات كله بيدور عليها علشان اخر موديل ياباني
و نزلت ال2008 و ياباني و جنوب افريقي ولا حد عبرها و قالها انت فين و تاني طلعت لانسر بالشارك
بمبيعتها لفوق.

فالسوق بيدور علي العربيه اللي بتخاطب مشاعره دايما
. شكل يكون حلو و مرسوم و يا سلام لو خطوطه كلها حلوه زي السيراتو الجديده كده
. شركه سمعتها حلوه و متهيالي كل الناس عارفه ان كيا من هيونداي و هيونداي من كيا
و ناس كتير عارفه ان السيراتو هيا الالنترا و الالنترا هيا السيراتو يعني مش حيغلبوا في قطع الغيار
. غير كمان التقليد اللي الشعب المصري فالح فيه كل ما يشوف جاره عمل حاجه يقوم يعمل زيه.
بس هو دا اللي منجح السيراتو في مصر

حـازم خـضـر