قديم 13-08-2009, 08:57 AM
الصورة الرمزية bmkbmk
bmkbmk bmkbmk غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد كمال
التخصص العملى: Oracle systems consultant
هواياتي: العربيات ... الكمبيوتر ... الجيم

bmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond reputebmkbmk has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أسرار مرسيدس (لماذا ندفع فيها كل هذه المبالغ) ؟!! ..... هنا الجواب

موضوع متميز كعادتك دائما يا ابو كامل (مع الاعتذار لأيمن عبدالرازق)
انا متخيل يا باشا المجهود اللى انت بذلته لتجميع كل المعلومات و الصور دى و ترجمتها و سردها بالطريقة الاكثر من رائعة دى
بجد تسلم ايدك يا باشا
بالنسبة للجزء بتاع تنبيه السائق اذا كان مرهق ده كانت لكزس عاملاه بطريقة تانية و انتو عارفين يا شباب لكل شيخ طريقة
و الطريقة دى عبارة عن حساسات أو كاميرات داخل السيارة نفسها بتتعرف على وجه السائق و تنبهه فى حالة الميل (يعنى لو الباشا نام و هو سايق) اما مرسيدس فا بتعرف ان السائق مرهق من اسلوب القيادة نفسها .. يا لهوى
عموما هو كله فى الاخر بيصب فو بوتقة الحرية ... قصدى مصلحة راكبى السيارات (الفخمة طبعا)

و بالنسبة للأستاذ فادى انا بقوله برده ان الانظمة دى ماتعملتش علشان تقيد السائق انما اتعملت لحمياته وراحته و تخفيف الاضرار قدر المستطاع فى أوقات الحوادث او مواقف القيادة الحرجة و اظن ماحدش بيبقى نازل من بيتهم الصبح ناوى يعمل حادثة اما الحوادث دى بتحصل اكيد غصب عننا كلنا (قضاء الله ولا راد لقضاءه) يعنى لو مكتوب لحد يموت انشالله حتى يكون راكب سفينة فضاء ... هيموت لكن انا شخصيا اعرف اكتر من واحد الانظمة دى و غيرها كانت سبب فى انقاذ حياتهم و انا واحد منهم فى لحظة تهور كنت هاضيع لولا ستر ربنا طبعا مسبب الاسباب و هى نظام(التراكشن كنترول) اللى هو طبعا مش متقدم زى الانظمة اللى تم ذكرها فى التقرير... و صدقنى لو حصل حادثة ليك أو لحد من اللى بتحبهم (لاقدر الله طبعا و عافانا الله و اياكم و جميع المسلمين من كل الشرور) هتقول ساعتها يا ريتنى كنت معاهم....

......................... ..

يا ترى جاهزين لتجربة السواقة اللى جاية ؟؟؟؟؟!!!!!!!