قديم 29-10-2014, 11:12 AM
tonyleo80 tonyleo80 غير متواجد حالياً

tonyleo80 is on a distinguished road
استفسار مشكله فى سياره فيات 127

الساده الافاضل مشرفين واعضاء المنتدى الكرام

هذه اول مشاركه لى فى منتداكم العظيم وارجو المساعده حيث انى عندى مشكلتين بالسياره ومش عايز اروح للميكانيكى وانا مش فاهم ويستغلنى او ميكنش فاهم العيب صح فانا اسف انى هطول عليكو شويه فى الشرح ولكن هذا للتوضيح

المشكله الاولى : وانا اعتقد انها بسيطه وهى انى بشم ريحة بنزين دايماً وانا فى العربيه سواء كنت مفول العربيه او لا ومش عارف السبب ايه

المشكله الثانيه : هى انى عندى مؤشر البنزين عندى بايظ وكنت هروح للميكانيكى يفكلى تانك البنزين ويغيرلى العوامه على حد كلامه عشان المؤشر يشتغل المهم انى انشغلت ومعملتهوش وحصلت مشكله والبنزين خلص منى وانا اعتقدت ان العربيه عطلت فزقيت العربيه وقعت احاول ادورها ولكن دون جدوى و بعدين افتكرت موضوع البنزين فزقيت العربيه لاقرب بنزينه و حطيت بنزين 92 مع العلم انى علطول بحط 80 ولكن اللى كان موجود ساعتها وبردو مدرتش زقيتها شويه وبعدين دارت بس كانت بتقطع جامد روحت للميكانيكى وفك العمه بتاعة العربيه لاقى ان فى بنزين زياده شاله ونظف الاسبراتير وعمل حاجات انا مش فاهمها لانى مبتدئ المهم العربيه دارت تمام وكان صوتها احسن من الاول كمان وبقت بتسحب معايا اكتر بس لما مشيت بيها وجت ان العربيه بتبطل منى وانا ماشى وبسرعه عاليه وممكن اكون لما بدوس فرامل بس انا عايز اعرف هل المشكله من البنزين وترسبات فى التانك او فلتر البنزين محتاج يتغير او البوجيهات عرقت بنزين او خرطوم السيرفو محتاج يتغير بس الملاحظه اللى عايز اوضحها ان قبل ما يحصل موضوع البنزين العربيه كانت ماشيه تمام ومكنتش بتبطل

اسف انى طولت عليكو ولكن ارجو المساعده