قديم 05-12-2013, 12:04 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: عايز اي مهندس سيارات يفهمني التقرير ده

As a rule, most engines should have 140 to 170 lbs. of cranking compression with no more than 10% difference between any of the cylinders

كقاعدة الضغط جوه الاسطوانة حتي 170 بوند / بوصة المربعة مقبول جدا ويدل علي ان الكبس كويس جدا واحكام الاجزاء الداخلية جيد.
اما وصول الضغط لحد 190 بوند / بوصة المربعة فدا ضغط عالي ودا احتمال وجود كربون داخل الاسطوانات (Carbon build up) لكن ..............
الموضوع عندك مفيهوش اي مشكلة لان الضغط مرتفع في جميع الاسطوانات وممكن تمشي بيه مفيش مشكلة - بس وحود احتمال تسريب الزيت داخل الاسطوانة وحرقة مازال قائم - والله اعلي واعلم.
اما بقي بخصوص الضغط المطلق للاسطوانات فاحنا اتكلمنا عليه فوق - اما تساوي الضغط النسبي فدا ممكن نظريا وصعب جدا عمليا كما ان قياسه محتاج جهاز غالي نسبيا لا اعتقد انه موجود في البنزينة (وطبعا الله اعلم ممكن يكون موجود)
والله اعلي واعلم

.

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

التعديل الأخير تم بواسطة romeoalmansour ; 05-12-2013 الساعة 12:28 PM