قديم 04-12-2013, 08:52 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دستور العسكر في مصر 2013 (وزير الدفاع هو الحاكم الفعلي ومنصبه محصن)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tamer.koko مشاهدة المشاركة

نعم لدستور 2013
وتسلم الايادي
ونقول نعم للدستور عشان العجله تدور
ونقول نعم للدستور عشان ندخل الجنه
علي غرار ما قيل لنا علي دستور2012الاخوانجي
استاذ تامر ...
لو اتفقنا ان كان هناك بعض السلبيات فى التوجيه او فى عرض فكرة دستور 2012 او فى اى حاجة فيه ... فده مش معناه اننا نكرر هذه السلبيات و نطبقها فى دستور 2013
بمعنى .... الحاجات الى حضرتك ذكرتها فعلا من مساوئ الحملة الاعلامية الى اتعملت لدستور 2012 قبل ما الناس تقراه
هذه المرة .... سوف نقرأ الدستور جيدا ... و نحاول نفهمه كويس .. و مش نقارنه بدستور 2012 فقط .... و كمان نشوف ايه تطلعاتنا و امالنا ايه فى الدستور ...
على سبيل المثال ...
انا ما كنتش عاوز حد يستأثر بالسلطة تانى
كان نفسى يكون فيه مادة لحماية المستهلك ( فكرة ابو نورا فى دستور 2012 )
مناقشة ميزانية الجيش و اعتمادها من جهة مدنية ( غير عسكرية )
مناقشة عامة لميزانية الدولة ... مبسطة .. و واضحة ... اعرف فلوس الضرائب بتتصرف فى ايه
مادة فى الدستور تجبر الشركة الى انا بشتغل فيها ( اى شركة ) انها تهتم بمرتبى و بتامينى الصحى و بتدريبى و بترقيتى
مادة فى الدستور تفتح الباب للقضاء على البيروقراطية و المشاكل الوظيفية
مادة تمنع الفيديو كليبات بالمناظر الخليعة و الافلام الى اصبح مستواها فى الحضيض ... انا مش عاوز ابنى يتفرج على الحاجات دى

و حاجات من هذا المنطلق

علشان كدة .. انا كنت متفائل ان لجنة الخمسين دى ... ممكن تقول ... شعبية ... يعنى فيها ناس كتير تحسهم جيرانك او اخواتك .... يعنى اكيد حاسين بالحال .. و اكيد حياخدوا بالهم من عيوب او غلطات دستور 2012

عذرا للاطالة .. و ارجو ان تتقبل كلامى بصدر رحب