قديم 22-10-2009, 03:25 PM
mohamedmd14 mohamedmd14 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد بن اسماعيل
التخصص العملى: مدير ادارة اللوجيستكس(او الشحن)بشركة مصنعة للمواد العازلة)
هواياتي: لعب كرة اليد و مشاهدة مباريات كرة القدم

mohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nicemohamedmd14 is just really nice
افتراضي رد: مع الاعتذار للقسم الصينى فى المنتدى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MaXx مشاهدة المشاركة

بالنسبة للفيديوهات اللي في بداية الموضوع ’,,, و فيديوهات اللي بتقول ان عربيات منتشرة زي الافيو و الاكسنت و الانترا و الريو ,,,

مين قال ان الامان عالي في العربيات المنتشرة دي ؟؟ افضل معايير الامان موجودة في السيارات الاوروبية زي الفولكس و الفيات و طبعا ميرسيدس و بي ام دبليو ,,,,

انما الفروق بين الصيني و الكوري ,,, هيكون في المعتاد افضل للكوري شوية علي اساس الجودة و ثقة الناس لان بقاله فترة في السوق و منتشر ,,,

اعتقد ان الماليزي ( شركة بروتون ) من الشركات الجيدة في مجال الامان بدليل نزول سياراتها في اوروبا ,,,

و اخيرا ليس الفيديو هو المقياس المقياس هو ما بعد الفيديو ,,, قياس قدر تأثير التصادم علي السائق والراكب ,,, و ده النجوم الخمسة ,,, اللي بعض السيارات بتاحد نجمة ولا 2 ,,, و اخري 5 نجوم ,,,

اي عربية شكلها هيطحن من برا لما تتخبط ,,, المهم التأثير علي الركاب ,,, ده اللي عليه التقييم
ده اللى انا كنت عايز اقوله ان المهم هو تأثير التصادم على الركاب
و بعدين انا مقلتش ان الامان على فى العربيات زى الافيو و الأكسنت كل الللى بقوله منحكمش على الصينى بالأعدام بعيب موجود فى معظم السيارات اللى ماشية فى مصر

انا من المناصرين للصينى جدا لان شيفه كل يوم بيتطور و بيكون احسن من اليوم اللى قبله
و انتشاره بدأ يزيد فى مصر
و عايز اقول ان مشكلة الصينى فى مصر الوكيل بالدرجة الاولى مش عيب فى السيارة يعنى مثلا لBYD سيارة محترمة مع توكيل ضعيف مأثر جدا على سمعتها و على تواجدها فى السوق مع ان العربية دى بدأت تدخل اوروبا و امريكا

على النقيد سبرانزا a114 , a516 سيارة بالنسبة للامان فى ضعيفة جدا و لكن اسم التوكيل افاد السارة وزادتواجدها فى مصر