قديم 31-05-2013, 12:28 AM
الصورة الرمزية Toyota Corolla
Toyota Corolla Toyota Corolla غير متواجد حالياً
من انا؟: أحمد محمد حسنين
التخصص العملى: Engineer at Ainshams University

Toyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond reputeToyota Corolla has a reputation beyond repute
افتراضي ماشي بزيت الفابريكة حتي الان (22 ألف كم)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته اخوتي الاعضاء

(أنا انقل اليكم تجربتي من باب العلم بالشئ فقط ولا انصح احد بتقليدي حتى لا تقع الفاس فى الراس و يدعي عليا)

اما بعد ،،،،،

بعض منكم سيتذكر موضوع لي قمت بعمله بعنوان ( تجربتى مع تغيير زيت الموتور بعد ما قعد 33 ألف كم و مازلت أستخدم زيت Misr1 المعدنى الأكثر من ممتاز)
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=97457

و ها أنا أقوم بكتابة شبيهه نظرا لتأثري الشديد بموضوع كذبة ضرورة تغير الزيت ،،،، العربية مبدأيا كورولا 2012 ماشية حاليا 22 ألف كم
و لم أقم باستبدال زيت الفابريكة من قبل ،و لكن اليوم قمت لأول مرة بتفقد حالته لاجدها شبيها بالفبريكة فالزيت علي شرطة الMax و مازال لزج ولكنه أقل لزوجة طبعا و لونه بنى غامق و مع ذلك قررت تغييره فى اقرب وقت عشان مش عايز اتهزق زي ما حصل فى الموضوع السابق هههههههههه

و عند التغيير ان شاء الله سأستخدم زيت تويوتا الاصلي فياريت لو حد منكم يعرف اسعار لا يبخل عليا بها و ايه الاحجام الموجودة ؟

و كنت عايز استفسر على حاجة بالنسبة لاستهلاك الوقود ،الشهر اللى فات الAverage كان تقريبا 6.5L/100km و اليوم كان 8.8L/100km هل الزيت هو السبب الرئيسي و للعلم انا لم اقم بتغيير اي فلتر و اكتفى بتنظيف الهواء و التكييف كل 5 الاف و هغير فلتر الهواء قريب عشان عارف انه ممكن يخنق على الموتور ،انا عايز اعرف حاجة بقي هو الAverage ده الكمبيوتر بيصفره كل تفويلة و بيبتدي يحسب من جديد ؟ مستنى اجابة الخبراء

التعديل الأخير تم بواسطة Toyota Corolla ; 31-05-2013 الساعة 12:49 AM