قديم 31-03-2013, 11:51 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: علبة ابرو.مميزات وعيوب؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamedaly مشاهدة المشاركة

سمعت عن اضافة علبة ابرو للزيت عند التغيير وكنت عاوز اسأل عن كام حاجة .انا معايا كيا برايد 2002 اوتو وموتورها كويس هل الابرو ده هيزود حاجة عندي ولا لا.وهل له عيوب؟وممكن استخدمه وبعدين ابطله؟الزيت عندي مش بينقص واستخدامي للعربيه قليل.وشكرا
تمام
مفيش اى ضرر من استعمالة حتى لو موتورك سليم
استعملة برحتك ووقت ما تحب تمنعة برضة برحتك بس صدقنى حضرتك اللى مش هاترضى لانك هاتدمنة

عاوز ابس اوضح حاجة بسيطة
اضافة الزيت دى اللى بتتباع تحت مسمى زيت شنبر هى فى حقيقة الامر اضافة للزيت زيها زى اى اضافة للزيت بتتحط فى معامل التكري زى مثلا مانع الاكسدة وخلافة .....وهتلاقى مكتوب عليها
oil treatment يعنى اضافة للزيت وهتلاقى 3 او اربع حاجات الاضافة دى بتعملها زى تقليل الرغاوى والدخان .....
بالنسبة للزوجة
فى توضيح برضة بسيط
وهو ان لو حضرتك حاطط زيت لزوجتة مثلا 20W50 هايفضل بنفس اللزوجة حتى بعد اضافة الابرو لان الابرو قوامة تقيل لكنة بعد خلطة بالزيت طبعا مش بيكون نفس القوام على هيئتة الاولى
انصحك تستعملة وبعد الاستعمال بحوالى 500 كيلو نحب نعرف رايك فى التجربة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا