قديم 30-01-2013, 12:26 AM
عمرو عبد الحميد الجندى عمرو عبد الحميد الجندى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: ليسانس اداب

عمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to allعمرو عبد الحميد الجندى is a name known to all
جديد اليوم اتمت 1000 كيلو و تقرير عن اللوجان

اليوم وصل العداد الى ال 1000 كيلو ( لوجان مانيول فول اوبشن ) 2013
و اتبعت ما مايلى فى فترة التلين :
1- كنت بسيب العربية تسخن اول ما ادورها حتى يصل مؤشر السخونة الى شرطتيين .
2- كنت بامشى بالعربية على طرق سريعة حتى لا امشى على سرعات مكتومة بالعكس مكنت باغير السرعات من ( 2- 3- 4 -5 ) لانى سمعت ان المشى على سرعة واحدة لمدة طويلة غلط .
3- السرعة مكنتش باحاول ازودها عن ال100 وعموما كنت ما بزودش فى الغالب عن ال60 ( وانا عموما مبحبش الجرى و الغرز )
4- البنزين كان دئما 92 .
5 - كنت دائما بحاول و اتجنب المشى داخل البلد حتى لا امشى على سرعات ضعبفة ( 1-2) لمدة طويلة نظرا للزحمة و الشوارع و المطمبات اللى زى الزفت لان بلدنا فى حالة فوضة و لا فى مرور و لا غيره و كمان كنت خايف عليها من الخبطة فى اولها ( كافية الترسكلات و المتوسكلايات حاجة فى منتهى البلطجة ) ؟؟؟
6- كنت باحاول امشى بالعربية كتير لوحدى حتى احمل على الماتور فى فترة التليين
الاضرار اللى حصلت فى فترة التليين
1- خبطة بسيطة فى الرفر ف الامامى من عربية كارو لم اردها حتى الان مش بينا اوى.
2-فجاءة مرة لقيت الرفرف الشمال اللى وراالسواق البومية دخلة جوه بسا انا ردتها بادى فكت العازل من الشنطة و رجعت لوحدها اول ما حطيت ادى ( الحكاية دى حصلت مرتين ) ومن المعروف ان الحتة دى اضعف حتة فى العربية .
مميزات العربية من وجه نظرى
1- اداء السيارة فعلا اصبح افضل بكتير و بالذات بعد ما مشيت بيه كتير
2- السيارة فعلا و ده حقيقى تكاد لا تستهلك بنزين .
3- ليونة تامة فى الدبرياج و الدواسات و الفتيس بصفة خاصة
4 العفشة ناعمة جدا جدا تكاد لا تشعر بالمطبات .
5-العربية عالية عن الارض و لا تمس المطبات حتى و لو محملة .
6- المالتى اللى فى الدركسيون جميل جدا و مفيد فعلا .
العيوب اللى فى العربية من وجه نظرى
1- الصاج وحش و بالذات اللى فى الرفرف .
2- احساسى ان العربية مش متزنة قوى فى المحنيات( يعنى لازام اهدى قوى ) . بس انا جربت نفس المنحنيات بالانوس و وجد ت ان الاحساس هو هو
3- صوت الماتور مقترش اقول انه عالى بس اقدر اقول بدى قوى و هيبة لما ادوس جامد على البنزين .
اسئلة هامة ارجو الرد منكم
1- فى ناس نصحتنى انى اروح للتوكيل بعد ال1000 و اغير الزيت لانه يبقى فى راوسب من الحديد اروح ولا اروح بعد ال5000 كما هو معتاد .
2- قريت فى الكتالوج ان العربية فيها حامل اكواب فى الخلف مش لقيه ؟؟؟؟؟؟
3- ازى انظف فلتر الهوا بتاع الماتور
4- اى مياه تنفع العربية و ممكن اجبها ؟.
اسف على الاطالة بس انا حبيت انى اتكلم عن عربيتى و افيد اى حد من وجه نظرى