قديم 05-01-2013, 09:18 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أختاروا معايا نوع الكوتش من التالى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة svneleven مشاهدة المشاركة

لأ طبعا مش تجيب ميشلان أو بريدجستون و أنت مش بتجري و بتمشي قليل.
شوف الدانلوب لو سعره مظبوط و مش متخزن. ما كانش يبقي كله ينفع معاك لأن استعمالك خفيف خالص.

أنا برضوا رأى كدة. أنا والدى حاطط كوتش بتاع شركة النصر على عربية فيات 124 كان جايبة من 10 سنوات 190 جنية للفردة وقعد معاه 10 سنوات لحد ما اتشق نصين وهو ماشى كان لاخر الوقت النقشة باينة لانه زى حلاتى بيمشى 10 كيلوا على اقصى تقدير كل يوم وعمره ما قاد السيارة بسرعة تتجواز 50 كيلوا ومش سافر فى العشر سنوات غير يمكن خمس مرات ولمسافات تتجاوز 70 كيلوا رايح جلى...

الإستهلاك هو الحكم والحقيقة بالنسبة لى الأهم شعور الراحة فى القيادة مش عاوز اشعر بالمطبات أو نقر الطريق ويكون الإطار متماسك فى الأرض بدرجة جيدة يعنى A على الأقل إن لم يكن AA ويكون طرى ومش مهم إستهلاكه لانى بطبيعة الحال مش بمشى تقريبا.. والأهم انه يكون رخيص ولكن مش لدرجة أنه يكون صينى... انا حاليا بحاول ارسى على واحد دانلوب جنوب افريقى،، أو GT الأندونيسى أو ماكسيس التايلندى...

1- فى سؤال أطرحة على الكل الأن.. انا عارف أن فى إطارات بتكون تيوبلس يعنى مش بيكون فيها كوتش داخلى وبتتلحم بالخابور. وفى إطارات مش بتكون تيوبلس وبنشترى ليها كوتش داخلى بحوالى 25 جنية. أنا لما سألت على الكاوتش مجاش فى بالى اسال إذا كان الكاوتش تيوبلس أو لا والتاجر نفسه مش أشار لهذا فهل أفترض ان كل الأنواع المعروضة الان تيوبلس؟
2- لو كان بعض الكاوتشات بتكون مش تيوبس فهل الافضل التيوبلس ام الذى يركب له إطار داخلى.
3- هل التيوبلس أغلى من العادى الذى يركب له إطار داخلى

شاكر على الرد والإفادة

التعديل الأخير تم بواسطة tham1010 ; 05-01-2013 الساعة 09:36 PM