الموضوع: انا محتار بين
قديم 21-11-2012, 11:37 PM
hal71 hal71 غير متواجد حالياً

hal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond reputehal71 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا محتار بين

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amr soltan مشاهدة المشاركة

انا محتار بين تلك السيارات وعايز حد يفيدنى فيهم ويساعدنى على الاختيار بينهم وانا جديد فى السواقة جديد لانج وعلشن ذلك السبب هتكون العربية اوتوماتيك والعربيات هى اللوجان والفيرنا والساجا وbyd f3 كل واحدة منهم بالنسبة لى فيها عيب وميزة
أولا :-اللوجان ميزتها وسع الشنطة وسع الصالون أرتفاع عن الارض عيبها أنا مبشوفش كبوت العربية خالص وانا سايق "انا جديد فى السواقة" وديه مشكلة كبيرة بالنسبة لى

{{{لو مشكلة الكابوت مشكلة كبيرة يبقى تستبعد العربية و لكن هذه المشكلة لم يتم إثارتها من قبل و ممكن يكون الكرسي كان عايز يتعدل إرتفاعه}}}

ثانيا :-الفيرنا ميزتها موتور قوى وناعم جدا وأبعادها سهلة لى "أنا بشوف كبوت العربية وأنا سايق" عيبها السيارة واطية على الارض وبتحك فى المطبات

{{{العيب الوحيد إنها واطية على الأرض ده عيب الناس تعايشت معاه بصورة كبيرة و الدليل أنها أنجح سيارة تاكسي بعد الشاهين}}}

ثالثا :- الساجا ميزتها موتور قوى أبعادها سهلة بالنسبة لى مرتفعة عن الارض عيبها عدم الانتشار الصالون خاماته رديئة جدا

{{{موضوع قلة الإنتشار و رداءة الخامات هي مشكلات لا حل لها في الوقت الحالي}}}

رابعا :- byd f3 ميزتها صالون واسع وأمكانيات كثيرة ومرتفعة عن الارض عيبها بالنسبة لى أبعادها انا حاسس ان حجمها كبير وخاف أسوقها معلش "انا جديد فى السواقة" غير أنها صينى

{{{الحجم مش هتحس بمشاكله بالتعود - لو حضرتك رافض مبدأ الصيني يبقى دي مشكلة ما لهاش حل بالرغم من أنها أثبتت كفاءة ممتازة كتاكسي
الرجاء مساعدتى فى الاختيار
يبقى كده أعتقد الأولويات بالنسبة لحضرتك تكون كالتالي(مرتبة طبقاًُ لقلة المشاكل):-
1- الفيرنا.
2-اللوجان (لو حلينا مشكلة إرتفاع الكرسي أو تغاضينا عنها لأن السيارة كويسة).
3- BYD (لو الصيني ما فيهوش مشكلة لأن مشكلة الحجم بتروح مع الوقت فحرام تضيع عربية كويسة عشان مرحلة صغيرة).
4- الساجا (مشكلة قلة الإنتشار دي مش في إيد حد و جودة خامات الصالون كمان).
وده رأيي المتواضع وتقبل تحياتي