عرض مشاركة واحدة
  #15  
قديم 08-11-2012, 01:52 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر
 
تاريخ التسجيل: Mar 2011
الموقع: Alexandria
المشاركات: 11,343
YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: سوزوكى التو k10 اول تقرير حصرى بالصور و المواصفات و الاسعار


المشاركة الأصلية كتبت بواسطة omar_saad مشاهدة المشاركة

وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته
اخي الفاضل
انا شوفت العربيتين دول في التوكيل " مودرن موتورز" فرع الدقي - وبصراحة اتكلمت كتير جدا مع الناس هناك في حاجات كتير - الانطباع كان كالاتي :
# اولا السيارة التو - كما هي بدون تغيير طبعا - الجديد ان العداد تم اضافة جزء فيه ديجيتال و لمبة بتنور مع ارتفاع درجة الحرارة.
# السيارة من الداخل كما سبق القول - اوسع مما هو يظهر من الخارج - و فيه ميزة كمان تحس ان السيارة عالية عن الارض و ليست مثل ماروتي مثلا.
# السيارة تكييف فقط . وقالولي في التوكيل يمكن اضافة كاسيت و سنتر و انزار عندهم و لكنهم لا يقومون باضافة زجاج كهرباء . طبعا السيارة انجكشن
ثانيا بالنسبة للسيارة k10
# السيارة من الداخل تبدو اوسع "قليلا"
# السيارة تكييف - زجاج كهرباء امامي فقط. 1000 سي سي - محركها هو نفس محرك السيارة سيلاريو و هذا المحرك يتميز باعلي معدل في توفير البنزين.

المقارنة بشكل عام و لكن يوضع في الاعتبار اخي ان هذا رايي الخاص مستندا علي حواري مع التوكيل و ما لدي من معلومات و ما ذكره لي اخرين :
- بالنسبة للشكل الخارجي - اري ان التو افضل من k10 - السيارة التو شكلها انسيابي مقبول - في حين ان ماتم تغييرة في شكل الاخري هو مثل ماحدث مثلا في السيارة فيرنا - الشكل تم تغييرة و لكن ليس بالشكل الحديث.
- بالنسبة لقطع الغيار - التو العادية افضل بكتيير - عشان منتشرة طبعا - ولان السيارة كيه 10 لا نعرف هل ستنتشر ام لا - علما بأني سالت التوكيل في هذا الامر و قال ان قطع الغيار متوفرة جدا عندهم - بس طبعا الحكم هنا لما نحن نعتاد عليه في مصر.
- الاتساع كما قلت لك يبدو افضل قليلا في السيارة كيه 10 - بس فعلا قليلا.
- مقاس الشنطة متقارب.
- ملحوظة كده علي الماشي - عجلة القيادة في التو ليس عليها اي علامة " اقصد طبعا علامة سوزوكي" - بينما في كيه 10 فإن العلامة كبيرة في المنتصف. وشكل الطارة اشيك بكتير
- من الداخل تابلوه كيه 10 افضل في الشكل - ولكن لا يزال كلاسيك بدون اي ابتكار زي سيلاريو مثلا.
- نقطة مهمة - محرك ال كيه 10 هو اقوي من الالتو - علما ان الاثنين 3 سلندر - وقد يستغرب البعض و يقولك اقوي ايه بس - دحنا بنتكلم برده في 1000 سي سي - 3 سلندر . الرد هو ان هذا المحرك يخرج طاقة حصانية اعلي من محرك السيارة اي تن - اما مسألة انه 3 سلندر - فده عشان توفير البنزين.
- حاجة مهمة جدا - التو سعرها 48900 بينما السيارة كيه 10 تزيد عنها بأكثر من 10000 جنيه - بصراحة هذا شئ مبالغ فيه جدا - لان الفرق بين الاثنين مايستاهلش ده كله - وكده فعلا بتكون قربت من عربيات تانية زي لانوس او فيرنا - مع الوضع في الاعتبار ان استهلاك البنزين اعلي فيهم .
- السيارة التو كانت مع اكثر من زميل لي و شكرو فيها جدا - و بالنسبة ان التكييف علي ماتور 800 سي سي ناس كتير قالت انه عادي طالما انه جاي من المصنع كده - كمان فيه ناس جربته وقالت عادي - بيأثر علي السحب شوية - بس شغال - و يكفي ان تعرف ان تكييف كثير جدا من السيارات بيأثر علي السحب و منها اي تن مثلا - مع صديق لي و بيشتكي من كده.
بصراحة انا شايف ان الالتو العادية افضل
انا شخصيا - ان قدر الله ان اشتري جديد - استقريت عليها طبعا عشان فلوسي مينفعش تجيب اغلي من كده
وفقنا الله و إياكم لما فيه الخير



الف شكر على هذه المعلومات القيمه عن السياره
رد مع اقتباس