قديم 21-10-2012, 04:21 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute
افتراضي رد: قواعد اختيار زيت الموتور.. إزاي تعرف الزيت المناسب؟؟؟

هل معدل البخر بتاع الزيت بيختلف من موتور لموتور يعنى انا كنت بحط اكس اتش بى حطيتة كام مرة كدة حوالى 3مرات المهم غيرت لكاسترول طبعا مكملش 3 الف كيلو واتحرق وبقى فحم وطبعا كنت بستخدم موبيل وان بس كان اخرة خالص 7 الف كيلو المهم ناس شكرت قوى فى شل هيلكس 10 الف حطيتو وبصراحة ملوش حل بجد تحفة يعنى قعد دلوقتى معاية 11 الف كيلو ولسة ما شاء الله لونة بنى واللزوجة كويسة قوى بقارنها بشوية فى الجركن اللزوجة قلت بس شوية صغيرين خالص بس حسيت ان الزيت ناقص لما العربية جابت 9 الف كيلو شوية صغيرين خالص غير ملحوظ زودت شوية يعنى لا يذكر بصراحة بساط جدا المهم دلوقتى قل بردة حوالى نفس النسبة هل كدة يبقى فى معدل بخر فى زيت شل ولا اية بالضبط علما بأن دة اول زيت يبقى فى معدل البخر البسيط دة وبسيط على كل حاجة فى العربية مفيش اية تسريب زيت نهائى بس اول مرة الزيت نقص كان فى ترشيح من ناحية الموبينة كدة والميكانيكى ظبطها وبقيت زى الفل بس الزيت للما اقل المرة دى بعد 11 الف كيلو ومفيش اية تسريب خالص من اية مكان فى العربية شوفت الطبة والموبينة وكل حاجة فى الموتور كويسة يبقى كدة الزيت دة لية معدل بخر ولا اية بالظبط

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت