قديم 16-08-2012, 10:17 PM
الصورة الرمزية Amera
Amera Amera غير متواجد حالياً

Amera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to beholdAmera is a splendid one to behold
حصرى في سطور اسباب الاعطال الميكانيكيه الي سهل تتجنبها :)))

السلام عليكم اعضاء مصر موتورز الكرام

انا كنت جايبه كتاب حلو اوي من مدرسه السواقه الي اتعلمت فيهاا
و لقيتو كتاب مفيد جدااا و في جزئيه فيه في منتهي الاهميه بتتكلم عن اسباب الاعطال الميكانيكيه الخفيفه و هي اسباب بسيطه جدا رغم انها في منتهي الاهميه و بتؤدي الي اعطال مش سهله في المقابل احنا نقدر نتجنبها ..و عشان كده هعرضها في موضوعي و اتمني افيد حد بالمعلومات

و اسباب الاعطال كالأتي ":

1-انتهاء البنزين الموجود بالتنك يؤدي الي اعطال الكربيراتير فلابد من وجود فلاتر بنزين

2-عدم تغير البوجيهات و الابلاتين و الكوندنسر بصفه دوريه يؤدي الي الاعطال و يتسبب في تأخير اداره المحرك

3-عند غسيل المحرك يراعي عدم وصول المياه الي الاسبرايتر و البويينه و اسلاك التوجيهات

4-يراعي تغير الكتينه الكاوتش كل عشره الاف كيلومتر و اذا لم يتم ذلك يؤدي الي اتلاف وش السلندر

5-يراعي ضبط التاكيهات في دخول فصلي الصيف و الشتاء لعدم سخونه المحرك

6-لعدم رعشه المحرك و عدم السحب العادي .يتم فتح غطاء المحرك للتأكد من وجود اسلاك الاسبراتير و البوجيهات لاحتمال سقوط احدهما

7-لابد من تغير زيت المحرك كل الف كيلومتر حد ادني و تغيير فلاتر الزيت كل خمسه الاف كيلومتر

8-يتم التشحيم و الكشف علي زيت الكرونه و الفتيس كل ثلاثه شهور بحد ادني

9-لابد من الكشف علي تيل الفرامل كل سته اشهر علي الاقل

10-يتم الكشف علي الاطارات و تزيودها بالهواء كل شهر علي الاقل

....انا تعبت اوي في الموضوع اتمني تقيموني

و ان شاء الله الموضوع القادم هكتب اسباب الي بتؤدي للاعطال الكهربائيه ...
في امان الله

التعديل الأخير تم بواسطة Amera ; 16-08-2012 الساعة 10:28 PM