قديم 06-09-2009, 11:22 AM
الصورة الرمزية dr_ahmed80
dr_ahmed80 dr_ahmed80 غير متواجد حالياً

dr_ahmed80 has a spectacular aura aboutdr_ahmed80 has a spectacular aura aboutdr_ahmed80 has a spectacular aura about
افتراضي رد: الى جميع مالكى سوباروووووووووووو فى مصر

الاستاذ ابو نورا
اشكرك على التشجيع ده بس من حبى و اعجابى للمنتدى الواحد بقى بيحب يكتب و يقول للناس خبرته البسيطة
الموتور 1600 يا باشا زى الموتور بتاع 2003 هوة هوة بس فيه موتورات زى ما حضرتك بتقول 1800و 2400 تيربو بشوفه موجود استيراد بتاع الراليات (صحيح من احسن وة اجمد الحاجات الموجودة فى السوبارو العفشة فعلا العفشة بتاعتها ممتازة جدا و قوية بتستحمل المطبات بتاعة بلدنا الحلوة)
وصلنا الى عايد المهم جه بعد كده كنت بروح عنده فى الصيانة الدوية ( انا كنت مصور الكتالوج بتاع العربية و حاطط نسخة فى الشنطة) و رحتله بعد كده فى ورشة فى الظاهر لانه كان ساب الحرفيين و راح اشتغل مع مستورد اسمه هشام عبد الهادى (مستورد عربيات يابانى وكورى) طب عا العربية مش اى حد يلعب فيها عندك مثلا سير الكاتينة علشان تغيره لازم يتعمل بمقياس معين لو ركبته عند حد عادى مش بيفهم ممكن جدا يركبهولك غلط و بقيت بروح اعمل عنده صيانة العربية 50000 و تم تغيير سير كاتينة ب 450 جنيه و سيور دينامو و تكيف ب 350 جنيه و فلتر بنزين ب 80 جنيه و فلتر زيت ب 35 جنيه ده على ما اتذكر
المهم بقى ان العربية كان بتتخبط منى كتير و طبعا عاوز فوانيس و كده و علشان تروح التوكيل يقولك الفانوس ب 900 جنيه
فكنت بجيب من عايد طبعا فانوس اشارة ب كامل ب 200 جنيه حاجات زى كده
المشكلة فى قطع الغيار بالنسبة للسوبارو مشكلة كبيرة فى مصر نظرا لمغالاه التوكيل فى اسعار قطع الغيار بشكل فظيع و مافيش حد بيشتغل فيها برة التوكيل زى بقية العربيات التانية يعنى مافيش غير عايد و بورسعيد تقريبا
المهم ان عايد بعد كده ساب هشام عبد الهادى و قرر انه يفتح لوحده فى الحرفيين و سافر اليابان خد دورة تدريبة فى مصنع سوبارو و المفاجأة بقى انى عمل لنفسه سايت على النت الى عاجبنى ان الراجل ده بيطور نفسه كل شوية فى حين لاانه ميكانيكى ممكن يفك و يركب و يقولك ماتنفعش او كده لكنه عاوز يتعلم و بيعرف يكسب زبون كويس الى ان اصبحنا صحاب بقى و الفاجعة الى شقتها عنده مرة و انا بقولها و اجرى على الله ان التوكيل بياخد منه حاجات استيراد و يبعها على اساس انها جديدة و دى مصيبة جت فى بالى لان مراكز الخدمة دى مش عليها اى رقابة ثانيا انت بتدخل و حضرتك تقعد تشرب الشاى زى الباشا و هما بياخدو العربية و انت مش بتشوفها و الله اعلم ايه الى بيحصل لحد ما مرة سمعنى مكالمة تلفون من مهندس فى التوكيل ( بس الله اعلم برده المهندس ده مظبط الشغل ده من ورا التوكيل و لا بعلمه) و لا فتيس بيتباع استيراد ب 12 الف يبيعه هوة للزبون ب 25 ده حرام و لا ايه
و ارجو منكم فى المنتدى منافشة قضية الرقابة على مراكز خدمة السيارات المعتمدة لانك فى بطنهم عربيتك دخلت و كده كده هتفع غصب عنك بس مين قال او يضمن الحاجة دى
و ده السيت بتاع عايد http://aiid-subaru.com/index.htm
و ربنا يجعله عامر