قديم 15-04-2012, 01:43 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احنا الطلبة ؟ عايزين نعرف عمرة الموتور بالتفصيل والخطوات والصور

دلوقتى ممكن نركب طلمبة الزيت عشان نقفل الكرتيرة لحسن رمل او تراب يدخل جوة المكنة

هاتقولى المكنة مش متزنة وعمالة تروح يمين وشمال منى ومش عارف امسكها اؤلك ومالة اتعب انت شوية وحاول تحطلها قرمة خشب من هنا ولا من هنا عشان تتزن انما اسيب المكنة معرضة للهوا لا!!!

تعالى بقى نركب وش السلندر

طبعا احنا جيبين طقم جوانات بس بصراحة مش تمام انا هاشترى جوان وش سلندر لوحدة عشان اللى بيجى فى الطقم مش برتحلة بصراحة

وعشان نقفل الجوان تمام لازم نديلة جوملكة عشان المياة ومش عاوز افكرك ان سطح البلوك من فوق بيبرق وما فيش اى رواسب لجوان وش السلندر القديم يعنى معمول بصنفرة ناعمة

خلاص ادينا جوملكة للجوان وللبلوك واتاكدنا ان جميع قلاووظات المسماير مفهاش جاز ومتنفضة بالهواء تعالى نحرر الـ 4 بساتم يعنى نخليهم مش فى النقطة الميتة العليا ونركب الوش بتعنا ونربط المسامير رباط خفيف ولما نبدا نقرط نقرط من المنتصف وللخارج بشكل حرف اكس

ممكن نركب الفولام على الكرنك بعد لما نركب اويل سيل الكرنك الخلفى ومش لازم تديلة جملكة بس تركبة صح اوعى يكون مش راكب كويس لحسن يجيب زيت ولو عاوز تديلة جوملكة يبقى من على المحيط الخارجى بتاعة طبعا هتحط الخابور مكانة وتركب الفولام وتربط مسامير الكرنك برباط من نااااااااااااااار بنفس طريق الفك اللى هى نص السبيكة القديمه وممنوع منعا باتا تلف الكرنك الا لما نركب سير الكاتينة

حط الاسطوانة وبعدين الدسك وبنظبط مركزية الاسطوانة بعامود دركت معرفش بقى هاتجيبة عندك ازاى

ونتقابل فى الفقرة الجاية بتقفيل الكاتينة

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا