قديم 05-04-2012, 01:04 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: زيت المحركات المانى الصنع LIQUI MOLY

النتائج الاوليه من تجربتي القصيرة مع زيت "ليكوي مولي"

على مدار سنوات طويله لم أستخدم سوى زيت "شل ألترا" وبغيره كل 10ألاف تقريبا (ممكن يزيدوا شوية في الشتاء ويوصلوا إلى 12 ألف) لكن من سنة 2010 كده بدات أحس إن الزيت مابقاش بجودته المعهوده وإن صوت الموتور بقى أعلى و سحب العربية خصوصا الصبح مش كويس
والزيت بينقص أو بيتاكب بشكل ملحوظ
ومن كام شهر كنت في طريقي لشرم الشيخ وحبيت أزود السرعة عن 170 الموتور ما سعدنيش وبالعافية جبت 185 تقريبا (ماحصلتش الـ190) حسيت وقتها إن الزيت مش قادر يساعد الموتور على الإستجابه أو حسيت إن الزيت مكتف الموتور

المهم
أستخدمت زيت "ليكوي مولي" من كام ويوم واول ملحوظه مهمه اني الصبح بدري والجو بارد نوعا ما بلاقي إستجابة الموتور ممتازه والسحب ممتاز وبدون تسخين
بعكس زيت "شل الترا" إللي كنت باستخدمه كنت لازم أسيب العربية تسخن ولو لدقيقة على الأقل عشان أمشي من غير تقطيع او تكتيف أو دربكة في الموتور
دلوقتي بدون تسخين ولا حتى 15 ثانيه بلاقي نفسي ماشي والعربية و سحبها يكاد يكون بنسبة 90% من قدرتها على الأستجابه وهي سخنه

وأكتشفت حتى الآن إن زيت "ليكوي مولي" بيتميز بالإداء الأفضل في درجات الحرارة المنخفضة

وإن شاء الله هاقولكم على نتايج التجربة كامله بعد الـ10ألاف

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 18-04-2012 الساعة 08:18 PM