قديم 26-02-2012, 01:12 PM
hisam2010 hisam2010 غير متواجد حالياً

hisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to allhisam2010 is a name known to all
افتراضي رد: سال وهتلاقى المتخصص الى هيجاوبك عن سوالك فى بيجــو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة amradels مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اولا احب اشكر حضرتك بجد على الموضوع الهايل ده وبجد ربنا يجازيك بيه خير يارب.
المهم يا هندسه محسوبك اول مره يشترى عربيه وطبعا بعد حيرة السنين فى قدامى عربيه بيجو 308 مو 2008 عامله تقريبا 60000كم وتانى فئه بعد الهاى لاين اوتوماتيك (ستيب ترونيك) وصاحبها بيقول كاوتش وبطاريه جديده ورخصه حتى شهر 7/2012

المهم طبعا انا خبرتى فى العربيات زيرو وكمان بدور على عربيه عائليه والعربيه دى عجبانى جدا بس الكل بيخوفنى من البيجو فى قطع الغيار اللى غاليه نار ونظام كمبيوتر الاعطال اللى بيجبرك تروح التوكيل وتكع

طبعا انا استفدت كتير بعد ما قريت الموضوع الرائع بتاع حضرتك وجذبنى اكتر للبيجو بس عندى شوية اسئله وارجو انى اجد رد عند حضرتك:
اولا العربيه على المواصفات دى تعملها فى حدود كام
لما اروح اعاينها اخد بالى من ايه وايه اللى ممكن يكون مطلوب صيانه ليها دلوقتى فى 60 الف كيلو ويتكلف كام
ثالثا: انا شغلى فى شرم الشيخ لو العربيه حصل لها حاجه هلاقى مركز خدمه معتمد فى شرم ولا لا؟؟
رابعا هل العربيه مناسبه هنا علما بان الحراره بتوصل فوق الخمسين فى الصيف ولا ايه
اسف جدا على الاطاله يا هندسه ويارب الاقى عند حضرتك الرد الشافى
أولا:-
بالنسبة لسعر السيارة الى حضرتك بتتكلم عنها من 80 الى 90 الف جنيه.
ثانيا:-
أهم حاجة تبص عليها حالة المحرك وحالة الفتيس الاوتوماتيك وما اذا كان السيارة بها حادثة او اى صدمة فى الشاسيهات ولازم تسئل صاحب السيارة ايه الصيانات الى هو عملها زى البوجيهات سير المجموعة الفلاتر والحجات دى
وبالنسبة لصيانة ال60 الف كيلو ممكن تخشلها فى حوالى 3000 جنيه
ثالثا:-
لا يوجد اى مركز خدمة معتمد فى شرم الشيخ ... بس فى مركز صيانة لصديق اعرفو هناك .
رابعا:-
اه طبعا السيارة مناسبة لجميع الاجواء وخاصة انها كمان بتنزل فى الخليج.

م / هيثــــم دســـــوقي
01228646668