قديم 25-07-2009, 04:45 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: دليل صيانة ال 128

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abdelraof1979 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحة الله وبركاته
انا عايز اعرف يعنى ايه تحت 90 درجة مضرة للماتور انا عربيى 128 مؤشر الحرارة مفهوش ارقام ولكن اوله من الشمل يوجد خطين متقاربين وفى نهاية من اليمين يوجد خاطين متباعدين لونهم احمر المروحة بتشتغل عندى اول ما المؤشر يعدى الخطين اللى على الشمال وعمره ما وصل للنص الا ساعات لما سوسنة دواسة البنزين ومبترجعش كأنى دايس عليها وبتسخن الماتور فا مش عارف ازاى ان اقل من النص خطر
وانا على استعداد باذن الله ارد على اى ستفسار بخصوص اعمال الصيانة بتاعة محبوتى 128 عندى ميكانيكى محترم مصنعية حنينة بتدأ من 5ج وانت طالع
بص يا سيد عبد الرؤوف
ال90 يعني الامبير في النص
في حالتك كده يبقي المروحه متركب فيها ساعه واطيه بتشتغل علي 70
و دا مش غلط ولا حاجه بس مواتير الفيات عموما متصممه ان تاخد منها اقصي اداء علي 90 درجه
و دي الدرجه اللي بتتفاعل فيها مكونات الموتور
و كل شركه ليها سبيكه معينه و نسب مواد معينه تعتبر من اسرار الشركه
و كل شركه وليها نظام
يعني البيجو درجه حرارته قليله الياباني فيه منه قليل زي التويوتا و عالي زي الميتسوبيشي و السوزوكي .
و هكذا.........
ف ما تقلقش مافيش ضرر علي الموتور عندك لكن مش حتاخد اقصي اداء له.

حـازم خـضـر