قديم 12-07-2009, 11:56 PM
wawoo wawoo غير متواجد حالياً

wawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond reputewawoo has a reputation beyond repute
افتراضي رد: السيارات الصيني. . . .لمـــاذا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ihabyahia مشاهدة المشاركة

و هو ببساطة لو أخدنا مثال واقعى لمصنعين يطبقوا الهندسة القيمية من ماركات سيارات فى مصر هتلاقى مثلاً الإلانترا مواصفات مصرية و نقارنها بالإلانترا المواصفات الخليجية هتلاقى إن المساعدين اللى بتنزل فى الخليجى مختلفة عن اللى بتنزل مصر من حيث التكلفة
كذلك قربة مياه الرادياتير فى الأوبترا الخليجى خامتها مختلفة عن المصرى بالرغم من تطابقهما شكلا و أبعادا و لكن المصرى من خامة أرخص برضه و الى يعرفها لازم يكون عنده خبرة فى البلاستيك

الكلام دة مش سليم , انت عاوز تقولى مثلا ان هيكل السيارة الاوبترا المصدرة للخليجى مختلف عن هيكل السيارة المصدرة لمصر ,
يعنى نفس السيارة حتنزل مصر بخمات و حتنزل الخليج بخمات تانية ,ازى يعنى
انا اسف بس الشركة اللى تعمل كدة تبقى شركة فشلة حقيقى سؤاء كانت اوبترا او غيرها .

ممكن يكون فى اختلاف فى التجهيزات و الاوبشين حسب مستوى كل موديل , انما اختلاف نفس المكونات من بلد لبلد ازى يعنى , يعنى نفس الموتور اللى نازل للسيارة المصرية مصنوع من خمات اقل من الموتور اللى نازل للسيارة الخليجية , معقولة فى شركات بتعمل كدة ....!!!!!!

انما لو قصدك على سيارة مجمعة محليا مثلا مقارنة بخليجى , وارد انة يكون فى اختلافات طبعا لان السيارة المجمعة محليا ممكن تاخد بعض المكونات من المصانع المغزية المحلية , و دى مش مشكلة طلما الاجزاء المستبدلة محليا ليها نفس الموصفات اللى حطها الشركة الام .

انما فى اجزاء لا يمكن الشركة الام تتهاون فيها مثل الموتور و هيكل السيارة و اجهزة التعليق مثلا و لو فى اختلاف فى احد هذة المكونات فدة ممكن يكون بسبب طبيعة الاستعمال و الطقس فى كل بلد مش نتيجة التكلفة .

و عاوز اقولك كمان ان فى مصانع مصرية مغزية بتعمل اجزاء من مكونات السيارت و الاجزاء دى بتصدر لمصانع شركات كبيرة زى مرسيدس و بى ام فى اوروبا و غيرها .