قديم 12-07-2009, 05:35 PM
فادى فادى غير متواجد حالياً

فادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond reputeفادى has a reputation beyond repute
افتراضي رد: انا عاوز افهم وجهت نظر الشعب المصرى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

ما انا عارف ان فورد امريكية , انا مش جاهل للدرجة دى , بس كل الفورد اللى عند حضرتك دول تم تصميمها فى المانيا و تصنيعها كمان , هى سيارت المانى 100% 100
برغم ان الشركة الاصلية امريكية ,شوفت ازى

و اظن ان اوبل شركة المانى و فوكسيل ما هى الا النسخة البريطانية انما جميع المكونات و التصميمات المانية
و المينى بقيت ملك بى ام دبليو , ولولها ما وصل مينى لهذة المكانة التكنولوجية ولا حققت هذة المبيعات .

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wawoo مشاهدة المشاركة

و عشان انا عارف انك بتحب تجادل , ادى استفتاء تانى اهة
عندك افضل سيارات ل 2009 من مؤسسة سيارة العام الاوروبية الشهيرة
بيشارك فى الاختيار صحفين و خبراء سيارات من كل اوروبا

السيارت الثلاثة الاولى المانية بالارقامة و سيارة العام هى الاوبل انسينيا

.اية رايك .

http://www.caroftheyear.org/voting-grid/2009_1/coty
فورد لها مصانع فى جميع انحاء العالم, من أول المانيا لحد انجلترا و البرازيل و جنوب أفريقيا و كندا.
الفورد فيستا لا تصنع البتة فى المانيا, الفورد فيستا تصنع فى البرازيل و جنوب افريقيا و الصين و المكسيك.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Fiesta
الفورد فوكاس تصنع فى روسيا و الأرجنتين و حتى وقت قريب كانت تصنع فى انجلترا, لا أعرف ان كانت لا تزال تصنع هناك أم لا.
الفورد كا تصنع تصميمها مأخوذ من الفيات باندا و تصنع فى بولندا مع الفيات 500.
مصنع فورد فى المانيا هو احدى مصانع فورد الموجودة فى كل أنحاء العالم, فمنقدرش نقول أبدا انو فورد ألمانى, و الا لكانت المرسيدس مصرى مادامت يتم تجميعها فى مصر!
أوبل و فوكسهول و هولدن الاسترالية يصنعون نفس السيارات, و لا يوجد تصميمات خاصة بأوبل, فمثلا لنأخذ الكورسا الموجودة فى القائمة :
الاوبل كورسا تقوم على شاسيه من فيات الايطالية من ايام التعاون بين فيات و جنرال موتورز, المحركات كلها من جنرال موتورز, أما محركات الديزل فمأخوذة من فيات, و هى تشترك مع فيات جراند بونتو فى الشاسيه.
http://en.wikipedia.org/wiki/Opel_Corsa
و كون فوكسهول تبيع فى انجلترا, فهذا ليس لكونها شركة ألمانية, بل لأنها اسم انجليزى محبوب هناك.
بالنسبة للجائزة اللى حضرتك اشرت اليها, و أشرت الى حيادها و قيمتها, فيات أخدتها 8 مرات, و هى بذلك أكثر الشركات حصولا عليها, و كانت أخر مرة الفيات 500 سنة 2008.
على فكرة أنا مش بكره الألمانى و لا بهاجم الألمانى, الألمانى عربيات كويسة جدا, و لكنها ليست الأفضل فى المطلق, و هى فى مصر واخدة سمعة فوق مستواها الحقيقى, فالفولكس ليست أفضل من فيات و بيجو, و المرسيدس و البى ام ليست أفضل من كاديلاك و الفاروميو.

أخر مواضيعى :
اختبار الفيات برافو 120 حصان تى جيت.

وداعا يا ايها الصقر الجسور
قضيت معكى أحلى ايامى.

فيات برافو مرحى مرحى

التعديل الأخير تم بواسطة فادى ; 12-07-2009 الساعة 05:43 PM