قديم 10-11-2011, 08:59 PM
الصورة الرمزية د.هبه77
د.هبه77 د.هبه77 غير متواجد حالياً

د.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond reputeد.هبه77 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هو انا هانتخب 28 اللي جاي ؟ طب ازاي؟

مبارك...
السلفيين واخدين كرت احمر في اي حاجه وكل حاجه
مجرد ما نشوف واحد ملتحي او واحدة منتقبة ننفر
مع ان حبيبك المصطفي صلي الله عليه وعلي اله وصحبة وسلم كان ملتحي وازواجه منتقبات
يعني اقل ما فيها احب البس واقتدي به صلي الله عليه وسلم في لبسه وفعله
اشمعني لو ممثل او مغني عمل حاجه كل الشباب تلاقيهم عاملين زيه
ولا نسيتو احمد زكي لما حلق كابوريا كل البلد بقوا حالقين زيه
البنطلونات المنسلة كلة اشتري امواس ونسل البنطلون وبقت تتباع كدة من غير ما تتعب نفسك وتنسله
التقليد حلو جدا لكل ما هو غريب اما النبي صلي الله عليه وسلم لما نقلدة يبقي لية ؟
ويا ريت لية وبس
لا دة ممكن يكون سبب للنفور وعدم تقبل اي كلام او بلاش عدم تقبل ولكنها اول حجرة في الصد
اول ما نقول اسلام وسلفية ...........لالالالالالالا لالالالا
لية طيب يا تري اكيد سبب من ال2
اما ان انا شفت سلفي كرهني في طريقتهم
او ان انا بعيد شوية
طيب سلفي كرهني في طريقتهم
طب ما السلفي دة بني ادم ربي لحيته اه لكنه انسان خليط وله عادات وتربية وبيئة معينة
تربية المظهر اسهل شئ و تربية النفس اصعب حاجه يبقي هو قدر عالسهل وبيحاول في الصعب
وبعدين انا مالي ومال السلفي انا بتكلم عن السلفية
ولا هو الدين بقي صعب علية تطبيقه
طب ما هو الحق صعب والصح صعب
يبقي اترك لنفسي هواها وان تعمل ما تحب بلا ضابط ولا رابط
او كلنا نسعي وراء شعارات رنانة وكلمات لامعه
طب لية الاتباع دة ؟ تطبيقا لحاجتين
1- خلقت لاعترض والناس تسقف
انا اعترض اذن انا صاحب فكر وصاحب منطق ولي رايي وانا كدة ممتاز ومية مية
طب هو الاسلام حجر علي حرية حد او في آية تأمر بكبت الاراء او الحريات؟
2- الانبهار بالغرب اللامع والرغبة في محاكاتهم في كل شئ حتي في الديانة ولكن لان لسة باقي الاسلام في المسلمين يعني مش
لدرجة التخلي عن الدين (ودة لان برضة حبيبك المصطفي صلي الله عليه وسلم قال الخير في وفي أمتي الي يوم الدين ) فبالتالي نقول بقي حرية دينية وفصل الدين عن السياسة واهو نبقي كدة بقينا شبه الاجانب والحمد لله
اما تطبيق شرع الله والانصياع التام وطاعة الله والرسول صلي الله عليه وسلم بقت حاجه غريبة وشئ صعب
طب لو هو مش مش صعب لية اصلا الاسلامي مرفوض حتي ينطق ومتعلم علية بالاحمر هو الاسلامي دة مش موجود في جميع المجالات؟
ده بالعكس بقي مفروض ان كل ما تعرف في الكون اكتر وتتامل في خلق الله والاعجاز في كل مجالات الحياة تؤمن كل مدي ان الخالق موجود ويزيد ذلك في حبك لله ولرسوله صلي الله عليه وسلم ويزداد تمسكك بشريعته
ليه اول حاجه ننتخلي عنها بدعوي التقدم هي الدين وكأنه قربان يجب تقديمه لآلهة الغرب والحضارة وكانه جواز عبور الي انك تبقي انسان مودرن وشيك وسمارت واب تو ديت
طب لو الاسلامي دة زي ما انت شايف انسان متحجر وغبي يبقي ازاي قدر يخرج من بيته ويتعلم ويوصل ويبقي استاذ في الجامعة وووو.....ازاي قدر انه يوصل للخارج ويدعو الكثير من الغرب للدخول في الاسلام مع انه هو نفسه اللي معاك واللي انت بتنفر منه بقي قدر يدعو الاعجمي وانت الي بتنطق بلسانه مش قادر تسمعه ولا هو احنا هنرجع لعصور الجاهلية مرة اخري .... سبحان الله
قال صلي الله عليه وسلم بدأ الاسلام غريبا وسيعود غريبا كما بدأ فطوبي للغرباء
وصدق رسول الله صلي الله عليه وسلم حين قال إذا ضيعت الأمانة فاتتظر الساعة، قال وكيف إضاعتها، قال: إذا وسد الأمر إلى غير أهله"
لو سمحت لما تلاقي دقن متبصش علية وافتح ودانك واسمع بقلبك

بسم الله الرحمن الرحيم
وما كان ربك نسيا
صدق الله العظيم