قديم 02-09-2011, 07:09 PM
الصورة الرمزية misho777
misho777 misho777 غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: مهندس زراعى ومدرب رياضى
هواياتي: الغطس والصيد

misho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nicemisho777 is just really nice
افتراضي رد: اسبرانزا تيجو - مميزات و عيوب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr.Mostafa veto مشاهدة المشاركة

ممكن توضح المشكلة اكتر علشان نفهم
يعنى عامل كام كيلو السحب فى اول المش ولا فى الجرى العربية 1.6 ولا 2.0
الردود اللى بتتقلك فى التوكيل عن حل المشكلة دفعت فلوس ولا ايه وكام
عدد مرات الصيانة
توضيح كامل علشان لو حد عنده حل اونعرف العيب و نقيم المشكلة
السلام عليطم اولا وثانيا كل عام وانت بخير انا لم اكمل بالسيارة 13000 كموالسحب ضعيف فى اول المشى وايضا فى الطرق السريعة لم تجمع معى سوى 120 كم/ساعةبالعافية على الغيار الخامس ويوجد عضة فى الفتيس عند الغيار الثالث وانا مواظب عالى الصيانة فى مواعيدها وفى كل مرة ادفع فاتورة ما عدا مرتين وضع لى شوية شحم على الفتيس وقال كله تمام ومازات المشكلة كما هى وسئلت ناس متخصصة فقالوا الفلاتر غيرت الفلاتر بلا جدوى فقالوا لى يوجد عيب بأسطوانة الدبرياش والتوكيل يقول كله تمام والسيارة 1600 سى سى موديل 2010 وانا دافع 6 فواتير للتوكيل كصيانة بعد صيانة ال10000 وتغيير الزيت والفلتر وغيرت البوجيهات وبعد ثلاث شهور الى منذ اسبوعين ذهبت للصيانة وغيرت فلتر الهواء وفلتر البنزين انت تعرف ان الصيانة بالتوكيل كل 5000كم او كل 3 شهور واستعملت بنزين 95 دون جدوى واستعملت ألأضافات مع كل تفويلة دون جدوى وانا طبعا استعمل بنزين 92 وعندما يعطينى الوؤشر ثلث التنك اقوم بتفويله واحيانا عند النصف تجنبا للرواسب وكل شهر اذهب اغسيل السيارة من اسفل فة محطة بنزين محترمة بمنطقة سموحة . فماذا افعل العيب عيب السيارة انا ركبت انواع كثيرة من السيارات لكننى لم ارى اسواء من ألأسبيرانزا