قديم 28-08-2011, 05:09 AM
الصورة الرمزية aymangalal
aymangalal aymangalal غير متواجد حالياً
من انا؟: بنى ادم
التخصص العملى: محلل بيانات - معد تقارير
هواياتي: الانترنت - القيادة -البحث عن معلومات

aymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond reputeaymangalal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: يوميات سيترونتى........ الـ AX

بعد العناء مع الرادياتير (كتر الف خيره) غيرته بواحد استيراد من الوكاله فى حدود 275ج
حالته ممتازة ومواسير مدورة (واحد ماسوره) مش مبططه زى اغلب الرادياتيرات وكان فيه تيرموستات عالى 97 طبعا ماينفعش عندنا فى مصر فا ركبت اللى كنت مشغلة (68-82) والحمد لله ريحنى كتير من قلق الحرارة واللحام اللى كل شوية يضرب
وبالمناسبة بقى مكن الزجاج الخلفى تعبنى جدا
لان الباب ضيق جدا جدا والمكن فى الاول كان شغال وبعدين ابتدى يهيس لانه متركب مزنوق
والله يسامحة اللى ركبه وبعد مشاورات رسيت على تعديل المكن الاصلى( المانوال) بقطع الجزء اللى بيركب فيه الاوكرة اللى بترفع ولحام ماكينة كهرباء(بترس) بدل منها والفايدة من كده ان الزجاج هايتحرك براحته لانه مش مزنوق عشان الماكينة اتركبت فى الباب من تحت خالص فا الزجاج هايطلع وينزل بدون احتكاك اللى كان مسببة المكن القضيب اللى بيخلى الزجاج فى الطالع والنازل يحك فى الاوكرة(فتح الباب) من جوه الباب وكل مايطلع وينزل يتك فى الاوكره دى
عشان كده نصيحة لكل اللى عايز يركب زجاج كهرباء خلفى يخلى باله ان المكن يكون مرتاح فى الباب بدون اى معوقات عشان ضبطة الزجاج تكون على اصلها وكمان ماتنساش تاخد المكن القديم (المانوال) لان ممكن تحتاجه فى اى وقت زيى كده (بس للأسف انا نسيت اخده من الراجل) ولما رجعت ادور عليه ما لاقيتوش طبعا واضطريت اشترى غيرهم وجبت واحد بس
وان شاء الله لما اضبط الامور ها أواليكم بباقى التطورات
وكل سنه وانتم طيبين بمناسبة عيد الفطر

صلى على رسول الله
---------------------