قديم 18-08-2011, 05:39 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future
افتراضي رد: التهابات الفقرات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة aymangalal مشاهدة المشاركة

شفاك الله وعافاك من الواضح كده ان فى التهابات فى فقرات الرقبه(على فكرة انا مش دكتور ولا حاجه ) انا بس حبيت اقولك شوية معلومات بناءا على التجربة الشخصية مع والدى فهو يعانى من انزلاق غضروفى قطنى
المهم الانزلاق او الالتهاب والفقرات والجو ده مالوش علاج جذرى الا بالعمليات لانه فى العملية بيقضى على مصدر الالم لكن كل انواع الادوية ما هى الا مسكنات وفيتامينات
يعنى لافضل ان تتابع وتقرأ كتير عن الام الرقبه هتلاقى اللى اهم من العلاج (الوقاية) وده حقيقى لكن للأسف الواحد ما بيبدأش بالوقاية الا بعد حدوث الاصابة
عليك وعلى المنتديات والمقالات المتخصصة بالام العمود العمود الفقرى والرقبة هتلاقى حاجات كتير ان شاء الله وهتلاقى استشارات كتيييييييييييير تشبه حالتك وهتلاقى تمارين عشان تخفف ضغط افرات عنبعضها عشان تقلل الاحساس بالالم واهم من ده كله بقى يا جميل اتباع السلوك الصحيح فى المواضيع دى ... يعنى الى بلاش منه فى الحركات عشان مايضركش يبقى بلاش طبعا .... واللى تاخد بالك منه وتواظب عليه يبقى تواظب
ان شاء الله خير بس انت اعرف التمارين ومارسها وهاتبقى زى الفل
والاستشارة بعد اسبوع هههههههههههههههههههه:wavi ng:
فعلا يا استاذ ايمن انا بقيت أدور على الموضوعات الخاصة بالعمود الفقرى
وفعلا بلاقى مواضيع كتيير ومتشابه معنى كدة انها علاج ومفيدة وجربت بعض حاجات منها واحيانا بحس براحة
بس المشكلة فى الإلتزام بيها